Nasza planeta się zmienia. Nasza prasa też. Ta historia jest częścią inicjatywy CBC News zatytułowanej Nasza zmieniająca się planeta Aby pokazać i wyjaśnić skutki zmian klimatycznych oraz co się z nimi robi.
Podczas gdy zwolennicy wzywają rządy do podjęcia silniejszych zobowiązań w zakresie zwalczania zmian klimatycznych, według ekspertów prowadzenie niskoemisyjnego stylu życia może pomóc w zmniejszeniu indywidualnego wpływu na planetę.
Często twierdzi się, że osobiste wybory mają niewielki wpływ na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, ponieważ emisje globalnych firm, takich jak producenci paliw kopalnych, stanowią większość produkcji dwutlenku węgla. Lloyd Alter opisuje to myślenie jako „fantazję”.
powiedział Alter, profesor zrównoważonego projektowania na Ryerson University i autor książki Żyj stylem życia 1,5 stopnia.
„Myślę, że we wszystkich tego typu ćwiczeniach tak naprawdę sprowadza się to do naszych osobistych wyborów”.
prawie 200 Kraje zaakceptowały porozumienie klimatyczne zaproponowane na COP26 W sobotę, pomimo obaw o dostosowania w ostatniej chwili przez Indie do emisji węgla, które zdaniem niektórych utrudnią osiągnięcie celów określonych w porozumieniu paryskim z 2015 roku.
Wielu argumentowało, że skala zmian klimatycznych wymaga zmian systemowych, a nie tylko skupienia się na indywidualnych decyzjach.
Alter twierdzi, że chociaż rządy odgrywają rolę w niektórych politykach, takich jak transport i planowanie urbanistyczne, konsumenci mogą wyjść z ocieplającego się klimatu.
„Możesz kupić dietę niskoemisyjną, możesz kupić niskoemisyjny dom, możesz kupić niskoemisyjny transport – to zdecydowanie kwestia wyborów, których dokonujemy” – powiedział Alter.
Trudno jest zredukować emisje bez ograniczania zużycia
JP McKinnon, dziennikarz i autor książki światowy dzień zatrzymania zakupów, Mówi, że istnieje pilna potrzeba nie tylko „zielonej konsumpcji”, ale także jej ograniczenia.
„Oczywiście planeta potrzebuje nas, abyśmy przestali konsumować tak dużo, a jednak wydaje się, że gospodarka potrzebuje nas, abyśmy konsumowali coraz więcej” – powiedział.
Produkcja towarów pozostawia duży ślad. według Liczby od Apple84% całkowitej emisji dwutlenku węgla iPhone’a 13 Pro ma miejsce podczas jego produkcji. Przez cały okres użytkowania tego samego iPhone’a odpowiada za 12% wszystkich emisji.
„Zmiana klimatu jest naprawdę wyraźnym przykładem, historycznie, jak skuteczne jest zmniejszenie zużycia i jak trudno jest zmniejszyć emisje bez zmniejszania zużycia” – powiedział McKinnon.
Powiedział, że od II wojny światowej globalne emisje dwutlenku węgla spadły tylko w okresach niskiej konsumpcji, takich jak spowolnienie gospodarcze i trwająca pandemia COVID-19.
W obliczu gwałtownego spadku aktywności gospodarczej i podróży w związku z globalnym kryzysem zdrowotnym emisje dwutlenku węgla spadły o ponad sześć procent w 2020 roku.
Chociaż pomysł, aby konsumenci dokonywali bardziej przyjaznych dla środowiska wyborów, jest mile widziany, Adria Vasil, dyrektor redakcyjny czasopisma Corporate Knights na temat zrównoważonej gospodarki, mówi, że konieczna jest również interwencja rządu.
„Zwróciłam uwagę na wywieranie nacisku na firmy, największych emitentów i rządy, aby stały się bardziej ekologiczne i zobowiązały się do bardziej agresywnych działań na rzecz klimatu” – powiedziała.
„Oczywiście możemy mieć wpływ na dokonywane przez nas wybory, ale nie chcę, aby ludzie czuli, że są winni”.
Dekarbonizacja wszystkich branż
W kraju takim jak Kanada, która jest rozległa pod względem geograficznym, pojazdy osobiste i latanie mogą być niezbędne, biorąc pod uwagę duże odległości i brak alternatyw, takich jak sieci szybkiej kolei, mówi Wasyl, który mówi, że nie je czerwonego mięsa i ogranicza ją. spożycie innych produktów mięsnych i mlecznych.
„Musimy spojrzeć na zanieczyszczenie systemowe i jak skłonić linie lotnicze do ekologizacji paliw flotowych? Jak sprawić, by wszystkie nasze branże szybko zredukowały emisyjność?” Powiedziała.
Podobnie osoby uzależnione od samochodów, zwłaszcza te, które mieszkają poza dużymi miastami, muszą otrzymywać dotacje, dzięki którym alternatywy dla samochodów na paliwa kopalne są bardziej przystępne.
Ale Alter twierdzi, że zrównoważony styl życia to taki, w którym wszystko jest blisko domu – i spełnia cele związane z globalnym ociepleniem określone w porozumieniu paryskim z końca dekady.
„Jeśli mieszkasz w mieszkaniu w centrum Toronto i nie masz samochodu, a robisz zakupy w lokalnym sklepie spożywczym… możesz być bardzo bliski prowadzenia stylu życia, który musimy prowadzić w 2030 roku” – powiedział.
Oznacza to ograniczenie życia na przedmieściach, które wymaga uruchomienia samochodu po mleko lub odwiezienia dzieci do szkoły, oraz nadanie priorytetu dojazdom rowerem i transportem publicznym.
A jeśli chodzi o konsumpcję, Alter mówi, że nadszedł czas, aby ponownie przemyśleć nasze nawyki zakupowe.
„Po prostu spraw, aby wszystko trwało dłużej i kupuj mniej”.
Napisane przez Jasona Vermesa z plikami Ashley Fraser i Steve’a Howarda.