Dubai Financial Services Authority przenosi się do przestrzeni „krypto” i ustanawia ramy regulacyjne dla „tokenów inwestycyjnych”

15 listopada 2021

Kliknij, aby zobaczyć PDF

25 października 2021 r. Dubai Financial Services Authority („DFSA”) ogłosiłDubai Financial Services Authorityaktualizuje swój zbiór zasad dla inwestycji opartych na „krypto” poprzez wprowadzenie ram regulacyjnych dla „tokenów inwestycyjnych”. Te ramy, ogólnie rzecz biorąc, są zgodne z podejściem sugerowanym w „Dokumencie konsultacyjnym DFSA nr 138 – Regulowanie tokenów bezpieczeństwa”, opublikowanym w marcu 2021 r. ( „papier doradczy„).

Peter Smith, dyrektor zarządzający, szef strategii, polityki i ryzyka w DFSA zauważył:Stworzenie ekosystemu dla innowacyjnych firm, aby mogły prosperować w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, jest głównym priorytetem rządu ZEA, rządu Dubaju i Dubai Financial Services Authority. Nasze konsultacje dotyczące tokenów inwestycyjnych pozwoliły nam zrozumieć, czego firmy szukały w ramach regulacyjnych i zapewnić system odpowiedni dla rynku. Czekamy na zgłoszenia od firm zainteresowanych przyczynkiem do dalszego rozwoju przyszłościowych usług finansowych w DIFC. „[1]

Co to jest „token inwestycyjny”?

Token inwestycyjny jest zdefiniowany jako „Token bezpieczeństwa” lub „Token pochodny”[2]. Ogólnie są to:

  • Papier wartościowy (obejmujący np. akcję, obligację lub papier wartościowy) lub instrument pochodny (opcja lub futures) w postaci zaszyfrowanej cyfrowej reprezentacji praw i obowiązków, które są emitowane, przenoszone i przechowywane za pomocą rozproszonej księgi technologia („DLT’) lub inną podobną techniką; lub
  • Zabezpieczona kryptograficznie cyfrowa reprezentacja praw i obowiązków, które są emitowane, przesyłane i przechowywane przy użyciu technologii DLT lub innej podobnej technologii i: (i) przyznają prawa i obowiązki zasadniczo podobne do tych przyznanych za pomocą papieru wartościowego lub instrumentu pochodnego; lub (ii) ma cel lub skutek zasadniczo podobny do papieru wartościowego lub instrumentu pochodnego.

Jednak ważne jest, aby definicja „tokenu inwestycyjnego” nie przejmowała wirtualnych aktywów, które to robią Nie Albo przyznaje prawa i obowiązki zasadniczo podobne do tych, które są udzielane przez gwarancję lub instrument pochodny, albo ma cel lub skutek zasadniczo podobny do gwarancji lub instrumentu pochodnego. Oznacza to, że główne kryptowaluty, takie jak Bitcoin i Ethereum, a także stablecoiny, takie jak Tether, pozostaną nieuregulowane w ramach systemu tokenów inwestycyjnych.

Zakres ramek

Niniejsze ramy regulacyjne mają zastosowanie do osób zainteresowanych marketingiem, wydawaniem, handlem lub nabywaniem tokenów inwestycyjnych w Międzynarodowym Centrum Finansowym w Dubaju („Międzynarodowe Centrum Finansowe w Dubaju”) lub z niego.Międzynarodowe Centrum Finansowe w DubajuDotyczy to również firm upoważnionych przez DFSA, które chcą świadczyć „usługi finansowe” związane z tokenami inwestycyjnymi. Te usługi finansowe obejmują (między innymi) transakcje, doradztwo lub aranżowanie transakcji związanych z tokenami inwestycyjnymi lub zarządzanie portfelami. Uznaniowe lub zbiorowe fundusze inwestycyjne, które inwestować w tokeny inwestycyjne.

Podejście DFSA

Podejście przyjęte przez DFSA polegało raczej na umieszczeniu tych instrumentów w ramach istniejącego systemu „inwestycji”, z zastrzeżeniem pewnych zmian, niż tworzenie całkowicie odrębnego systemu tokenów inwestycyjnych. W dokumencie konsultacyjnym zauważono, że „Zgodnie z podejściem przyjętym w jurysdykcjach referencyjnych, [the] Celem jest zapewnienie, że system Dubai Financial Services Authority (DFSA) regulujący produkty i usługi finansowe w odpowiedni i solidny sposób jest stosowany do tych tokenów, które są [the DFSA considers] być takie same lub wystarczająco podobne do istniejących inwestycji, aby uzasadnić regulację”.

W dokumencie konsultacyjnym sugerowano zrobienie tego na cztery sposoby: (1) poprzez maksymalne wykorzystanie istniejącego systemu „inwestycji”, przy jednoczesnym zajęciu się konkretnym ryzykiem związanym z tokenami, w szczególności ryzykiem technologicznym; (ii) Nie będąc zbyt restrykcyjnymi, aby DFSA mogła wchłonąć ewoluujący charakter bazowych technologii, które mogą przekształcić tradycyjne produkty i usługi finansowe w tokeny; (iii) poprzez zajęcie się ryzykiem związanym z komunikacją inwestora/klienta i integralnością rynku, a także ryzykiem systemowym, jeśli się pojawią, ponieważ nowe technologie są wykorzystywane do dostarczania produktów lub usług finansowych w DIFC lub z DIFC; oraz (iv) pozostają wierne podstawowym podstawowym cechom i cechom regulowanych produktów i usług finansowych, w zakresie, w jakim jest to wykonalne.

Jak wspomniano w punkcie (1) powyżej, zmiany, które miały miejsce 25 października 2021 r., z konieczności obejmowały dodanie nowych wymagań w celu rozwiązania konkretnych problemów związanych z tokenami inwestycyjnymi. Na przykład, dodatkowe wymagania są nałożone na firmy, które świadczą usługi finansowe związane z kodeksami inwestycyjnymi w Rozdziale 14 Business Conduct Unit w DFSA Rulebook.

Określa (między innymi):

  • Wymogi w zakresie technologii i zarządzania dla firm, które obsługują obiekty (systemy obrotu) dla tokenów inwestycyjnych – muszą na przykład: (i) zapewnić, że każda aplikacja DLT używana przez obiekt działa na podstawie autoryzowanego dostępu, tak aby operator był w stanie posiadać to. Odpowiednia kontrola nad osobami, którym udzielono dostępu; oraz (ii) uwzględniają najlepsze praktyki branżowe przy opracowywaniu projektu technologii i zarządzania technologią w odniesieniu do skomputeryzowanej produkcji wykorzystywanej przez zakład;
  • Zasady odnoszące się do operatorów urządzeń tokenów inwestycyjnych, które umożliwiają bezpośredni dostęp – na przykład operator musi zapewnić, że jego zasady działania jasno określają: (i) obowiązki, jakie operator ma wobec członka bezpośredniego dostępu; (ii) obowiązki ponoszone przez członka bezpośredniego dostępu do operatora; oraz (3) dostępność odpowiednich mechanizmów rekompensat dla inwestorów. Operator musi również ujawnić określone ryzyko i posiadać odpowiednie systemy i środki kontroli w celu radzenia sobie z integralnością rynku, przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i innymi zagrożeniami dla ochrony inwestorów;
  • Wymagania dla firm zapewniających opiekę nad tokenami inwestycyjnymi („Dostawcy usług portfela cyfrowego”) – na przykład: (i) każda aplikacja DLT wykorzystywana do przechowywania tokenów inwestycyjnych musi być elastyczna, niezawodna i kompatybilna z wszelkimi powiązanymi obiektami, w których inwestycja jest w obrocie tokeny lub ich offset; oraz (ii) stosowana technologia i związane z nią procedury muszą zawierać odpowiednie środki bezpieczeństwa (w tym cyberbezpieczeństwa), aby umożliwić bezpieczne przechowywanie i przesyłanie danych związanych z tokenami inwestycyjnymi; I
  • Pod warunkiem, że firmy, które świadczą jedną lub więcej usług finansowych w związku z tokenami inwestycyjnymi (takie jak zajmowanie się inwestycjami jako zleceniodawca/agent, aranżowanie transakcji inwestycyjnych, doradztwo w zakresie produktów finansowych i zarządzanie aktywami), dostarczają klientowi na czas „kluczowe funkcje dokument” przed wykonaniem usługi. Powinno to zawierać między innymi: (i) ryzyko związane z tokenem inwestycyjnym i jego podstawowe cechy; (ii) czy token inwestycyjny jest lub będzie dopuszczony do obrotu (a jeśli tak, szczegóły jego akceptacji); (iii) w jaki sposób klient może wykonywać wszelkie prawa przyznane przez tokeny inwestycyjne (takie jak głosowanie); oraz (iv) wszelkie inne informacje istotne dla konkretnego symbolu inwestycji, które mogłyby w uzasadniony sposób pomóc klientowi w lepszym zrozumieniu produktu i technologii oraz w podejmowaniu świadomych decyzji na ich temat.

Zawieszenie

Postępując zgodnie z podejściem kodeksów inwestycyjnych opisanym w tym alercie, DFSA dostosowuje się do podejścia niektórych głównych jurysdykcji. Jest podobny do tego przyjętego na przykład przez brytyjski Urząd ds. Postępowania Finansowego, który wydał wytyczne, że tokeny o określonych cechach oznaczają, że zapewniają one podobne prawa i obowiązki do określonych inwestycji, takich jak akcje lub instrumenty dłużne (brytyjska wersja tokenów inwestycyjnych) jako wyznaczone inwestycje i w związku z tym są uwzględniane w obecnych ramach regulacyjnych[3].

System DFSA jest odporny, szczególnie dzięki swojemu nieco pryncypialnemu podejściu. Może się to przydać, biorąc pod uwagę ewoluujący charakter wirtualnego świata aktywów. Jednak wyłączenie głównych kryptowalut z zakresu tego systemu może ograniczyć atrakcyjność systemu, szczególnie dla giełd kryptowalut, które chcą oferować handel spot. Można to jednak w pewnym stopniu zrekompensować pragnieniem reżimu DFSA, aby umożliwić operatorom użyteczności publicznej tokenów inwestycyjnych zapewnianie bezpośredniego dostępu klientom detalicznym, pod warunkiem spełnienia przez takich klientów pewnych wymagań (np. posiadania wystarczających kompetencji i doświadczenia). Stoi to w sprzeczności z podejściem proponowanym przez Hong Kong Financial Services i Ministerstwo Skarbu, które sugerowało ograniczenie dostępu do handlu kryptowalutami tylko do profesjonalnych inwestorów.[4]

Następne kroki

Jak wspomniano powyżej, wiele głównych aktywów wirtualnych nie jest objętych systemem tokenów inwestycyjnych. Rozumiemy jednak, że DFSA opracowuje propozycje tokenów, które nie są objęte ramami regulacyjnymi tokenów inwestycyjnych. Oczekuje się, że te propozycje będą obejmować tokeny giełdowe, tokeny użytkowe i niektóre tokeny zabezpieczone aktywami (stablecoins). DFSA zamierza wydać drugi dokument doradczy jeszcze w czwartym kwartale tego roku.[5]

__________________________________

[1] https://www.dfsa.ae/news/dfsa-introduces-regulatory-framework-investment-tokens

[2] Instrukcja DFSA: Jednostka ogólna, A/2/1/1

[3] Oświadczenie dotyczące polityki FCA (PS 19/22), Wytyczne dotyczące aktywów kryptograficznych (lipiec 2019 r.)

[4] Zobacz nasz poprzedni alert dotyczący proponowanego systemu Hongkongu: https://www.gibsondunn.com/licensing-regime-for-virtual-asset-services-providers-in-hong-kong/

[5] https://www.dfsa.ae/news/dfsa-introduces-regulatory-framework-investment-tokens


Prawnicy Gibsona Dunna są dostępni, aby pomóc odpowiedzieć na wszelkie pytania dotyczące tych wydarzeń. Jeśli chcesz omówić którąkolwiek z opisanych powyżej kwestii, skontaktuj się z dowolnym członkiem Gibson Dunn Crypto Task Force ([email protected]) w Zespole Globalnego Regulacji Finansowej lub z następującymi autorami:

Hardeep Blahe – Dubaj (+971 (0) 4318 4611, [email protected])
Michael M. Kirschner – Londyn (+44 (0) 20 7071 4212, [email protected])
In loco parentis. Halat — Hongkong (+852 2214 3836, [email protected])
Chris Hickey – Londyn (+44 (0) 20 7071 4265, [email protected])
Martin Coombes – Londyn (+44 (0) 20 7071 4258, [email protected])
Emily Rumble – Hongkong (+852 2214 3839, [email protected])
Arnold Pun – Hongkong (+852 2214 3838, [email protected])
Becky Chong – Hongkong (+852 2214 3837, [email protected])

© 2021 Gibson, Dunn & Crocher LLP

Ogłoszenie prawnika: Załączone materiały zostały przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i nie mają na celu udzielenia porady prawnej.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *