Kanadyjski sektor motoryzacyjny odetchnął z ulgą po amerykańskim porozumieniu o zlikwidowaniu klauzul „kupuj amerykańskie” w planie ulg podatkowych dla pojazdów elektrycznych i rozszerzeniu go na wszystkie pojazdy wyprodukowane w Ameryce Północnej.
Rządy federalne i Ontario też były zwalczać protekcjonizm Od ponad roku od administracji prezydenta Joe Bidena ostrzega, że zagraża istnieniu krajowych producentów i dostawców samochodów w Kanadzie, zagraża dziesiątkom tysięcy miejsc pracy i zaszkodzi również producentom części w Stanach Zjednoczonych. .
„Nowy język jest dokładnie tym, na co mocno naciskamy” – powiedział w czwartek prezes Auto Parts Manufacturers Association, Flavio Volpi, po wiadomościach o włamaniu w Waszyngtonie.
„Jeżeli samochód sam w sobie kosztuje mniej, ponieważ jest produkowany w Stanach Zjednoczonych, nikt nie produkowałby go w kanadyjskich fabrykach” – dodał, odnosząc się do proponowanych subsydiów w wysokości do 2500 dolarów (USA) na samochód elektryczny dla amerykańskich konsumentów.
Dramatyczna zmiana nastąpiła w środę wieczorem, kiedy przywódca większości w Senacie Chuck Schumer z Nowego Jorku i senator Joe Manchin z Zachodniej Wirginii — obaj Demokraci — Zgodził się zaproponować poprawkę do Biden Climate and Health Act, aby rozszerzyć ulgi podatkowe na produkcję pojazdów elektrycznych w Ameryce Północnej.
Manchin był pedantem na punkcie zmiany, która prawdopodobnie spotka się ze zdecydowanym sprzeciwem republikanów, którzy będą nieufni wobec zapewnienia Demokratom zwycięstwa ustawodawczego w jesiennych wyborach w połowie kadencji.
Jednak federalna minister handlu Mary Ng powiedziała w oświadczeniu, że jest to „dobra wiadomość dla kanadyjskich pracowników, miejsc pracy i naszego przemysłu wytwórczego”.
„Od pierwszego spotkania premiera z prezydentem Bidenem w zeszłym roku, bez wytchnienia pracowaliśmy nad podkreśleniem, że pierwotna propozycja byłaby szkodliwa zarówno dla Kanady, jak i Stanów Zjednoczonych, więc cieszymy się, że została ona uwzględniona w nowej wersji ustawy. ”
Premier Ontario Doug Ford, który również zaalarmował pierwotną propozycją i sam pojechał do Waszyngtonu, aby lobbować amerykańskich polityków, pochwalił porozumienie na Twitterze.
Napisał: „Dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w partii”. „Kontynuujmy budowanie partnerstwa w Ameryce Północnej, które działa dla wszystkich”.
„Stawka była wysoka”, powiedział minister rozwoju gospodarczego Ontario, Vic Fedele. „To kolejny krok w kierunku zamknięcia… daje nam wyraźny sygnał do dalszego prowadzenia działalności w zakresie części samochodowych”.
Oceniając transakcję również jako „dobrą”, Brian Kingston, prezes Kanadyjskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów – które reprezentuje General Motors i firmę macierzystą Stylantis wobec Forda i Chryslera – powiedział, że dotacje amerykańskie dla kupujących samochody elektryczne znacznie przekraczają oferowane 5000 dolarów. W ostatnim budżecie rządu Trudeau.
„Musimy się dopasować”, dodał, zauważając, że trzy firmy z Detroit inwestują miliardy w produkcję pojazdów elektrycznych w Kanadzie, w tym 5 miliardów dolarów fabryka akumulatorów EV firmy Stellantis i LG w Windsorktóra będzie zaopatrywana w ważne minerały z kopalń Północnego Ontario.
„Możemy odegrać ogromną rolę w tym łańcuchu dostaw baterii”.
Dołącz do rozmowy
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”