Dlaczego luksusowy jacht Bayesa zatonął, zabijając 1 osobę i powodując zniknięcie 6 innych?

Dlaczego luksusowy jacht Bayesa zatonął, zabijając 1 osobę i powodując zniknięcie 6 innych?

On gra

Bayesian wyruszył w relaksujący rejs po południowym wybrzeżu Włoch w słoneczny dzień pod koniec lipca.

Luksusowy jacht, który miał jeden z największych masztów na świecie i załogę składającą się z biznesmenów, w tym brytyjskiego potentata technologicznego Mike’a Lyncha z rodziną oraz prezesa Morgan Stanley, wypłynął z wybrzeża Amalfi w kierunku Sycylii.

Niecały miesiąc później statek zatonął 50 stóp pod wodą, zabijając kucharza i zaginionych sześciu pasażerów, w tym co najmniej dwóch Amerykanów, co spowodowało zakrojone na szeroką skalę poszukiwania, które przyciągnęły uwagę międzynarodową.

Eksperci próbują teraz dowiedzieć się, dlaczego statek Bayesa został szybko wciągnięty pod fale we wczesnych godzinach porannych w poniedziałek podczas sztormu, podczas którego co najmniej jeden huragan wirował nad wodą.

Eksperci twierdzą, że Baez utonął w wyniku idealnej burzy

Matthew Shank, szef Rady Poszukiwań i Ratownictwa Morskiego, powiedział USA Today, że nieprawdopodobna kombinacja czynników, które mogły przyczynić się do losu statku, stanowi „zdarzenie czarnego łabędzia”.

Według Shanka „Baysian” był solidnie zbudowany: zbudowany w 2008 roku przez włoskiego stocznię Perini, został zbudowany zgodnie z międzynarodowymi standardami morskimi i uzyskał certyfikat komercyjny wydany przez brytyjską Agencję Straży Morskiej i Przybrzeżnej.

Dodał, że zła pogoda, która panowała w regionie, kiedy statek zatonął, była nietypowa także w północnej części Morza Śródziemnego, „która nie jest znana z długotrwałych sztormów”.

„Fakt, że te dwa elementy doprowadziły do ​​zatonięcia luksusowego jachtu, jest wysoce niezwykły. Takie rzeczy nie zdarzają się codziennie” – powiedział Shank.

Po tym, jak statek zatonął przed piątą rano czasu lokalnego, z wody wydobyto 15 osób, w tym roczne dziecko. Niektórych z łodzi ratunkowych uratowała załoga zakotwiczonego w pobliżu statku.

READ  Trump, doradcy wiedzieli, że plan odwołania wyborów w 2020 r. jest nielegalny

Według władz Ricardo Thomas, kucharz pokładowy pochodzący z Antigui, został znaleziony martwy.

Do wtorku zaginęło sześć osób, w tym Lynch i jego 18-letnia córka. W proces Lyncha o oszustwo zaangażowanych było kilku zaginionych pasażerów, w tym Jonathan Bloomer, szef Morgan Stanley, który był jego świadkiem, oraz jeden z prawników Lyncha. Lynch, oskarżony o oszustwo po sprzedaży swojej firmy gigantowi elektronicznemu Hewlett-Packardowi, został kilka tygodni temu uniewinniony ze wszystkich zarzutów.

Kim jest Mike Lynch? Brytyjski biznesmen jest wśród osób zaginionych po zatonięciu luksusowego jachtu u wybrzeży Sycylii

Tornado utworzyło się nad niezwykle gorącą wodą

Burze, które przeszły w okolicy tej nocy, mogły wywołać zamieszanie Wylewka wodna, tornado nad wodąWedług lokalnych meteorologów.

Rick Shima, certyfikowany konsultant meteorolog, który służył w marynarce wojennej, powiedział, że przyczyną katastrofy mogła być niezwykle ciepła woda.

„Napływ był niezwykłym wydarzeniem, ale takie rzeczy się zdarzają, szczególnie w ciepłych wodach” – powiedział.

Shima powiedział, że temperatura wody w tym obszarze była o trzy stopnie wyższa niż średnia w dniu zatonięcia Bayesowskiego łodzi podwodnej, co jest prawdopodobnie spowodowane zmianami klimatycznymi.

Dodał: „Huragany mogą tworzyć się w temperaturze 80 stopni, czyli o około cztery stopnie więcej”.

Powiedział, że wylewka wody mogła zostać wymuszona, gdy zimne powietrze z pobliskich obszarów górskich spadło na gorącą wodę. „Dysza wodna to wir przypominający tornado, który obraca się bardzo szybko, pochłaniając wodę i wilgoć w miarę unoszenia się kolumny” – dodał.

Chociaż prędkość prądów wodnych nie przekracza 200 km na godzinę, w porównaniu z huraganami na lądzie, które mogą osiągnąć 300 mil na godzinę, „nie potrzeba 200 mil na godzinę, aby zatopić statek” – stwierdził.

„Nawet gdyby był to huragan średniej prędkości, 200 km/h, wiatr byłby bardzo silny i z pewnością storpedowałby łódź” ​​– powiedział.

READ  Kongresmenka mówi, że zdjęcia amerykańskich agentów straży granicznej konfrontujących się z haitańskimi imigrantami w Teksasie są „oburzające”.

Shima powiedział, że nagle pojawiły się tryskające wodą. Zanim uderzy, wiatr może być powolny, ale „gdy tylko wytrysną tryskające wody, zaczynają działać”.

Przed wschodem słońca załoga statku mogła nie być w stanie dostrzec zbliżającej się tryskającej wody. „Widoczność była prawdopodobnie dużym czynnikiem” – powiedział.

Shima dodał, że przy otwartych oknach jachtu, co prawdopodobnie ma miejsce podczas upałów, kran mógł spowodować przedostanie się wody przez otwory okienne, powodując zatonięcie statku.

Tragedia: Wyścig z czasem, by odnaleźć ocalałych po tym, jak jacht Baeza zatonął u wybrzeży Sycylii

Badania trwają, ale zbliża się powrót do zdrowia

Mitchell Stoller, kapitan i naoczny świadek eksperta morskiego, powiedział, że włoskie władze stwierdziły, że statek Baysian mógł być zakotwiczony w momencie uderzenia sztormu, co oznacza, że ​​nie był w stanie manewrować ani płynąć na falach. Dodał, że inne statki w okolicy, które miały włączone silniki, przetrwały burzę.

„Kiedy stoisz na kotwicy i widzisz pogodę, włączasz silnik statku i kierujesz wiatr w stronę dziobu. Nie pozwól, aby przedarł się za burtę” – powiedział.

Kolejne kluczowe pytanie dotyczy położenia stępki statku – ciężkiego ciężaru znajdującego się pod statkiem i działającego jak przeciwwaga utrzymująca go w pozycji pionowej, gdy statek tonie – powiedział Shank. Dodał: „Podniesienie stępki będzie miało wpływ na stabilność statku, ponieważ w oczywisty sposób podniósł się teraz środek ciężkości statku”.

Statek Bayesa unosił się w tym czasie 50 stóp nad powierzchnią wody, na tyle głęboko, że można było założyć stępkę. Jednak fakt, że „statek przechylił się tak mocno, budzi moje wątpliwości” – powiedział Shank.

Eksperci twierdzą, że przyczyna katastrofy może nie być znana, dopóki statek nie zostanie dokładniej zbadany. Prokuratorzy z pobliskiego miasta wszczęli już śledztwo.

READ  To „raz w życiu” wydarzenie zorzy polarnej obejmuje wyspę Vancouver

Schank powiedział, że śledczy będą mieli mnóstwo pracy, gdy proces wejdzie w fazę ożywienia gospodarczego.

Dodał: „Statek jest nienaruszony i w dobrym stanie na dnie morza. Istnieje wiele relacji naocznych świadków z innych statków w okolicy i na brzegu”.

Ponieważ we wtorek akcja poszukiwawcza rozpoczęła się drugi dzień, wysiłki ratownicze mogą wkrótce obrócić się w tym kierunku. „Myślę, że później, dziś lub jutro, możemy zauważyć pewne oznaki ożywienia” – powiedział Shank.

Shank powiedział, że decyzja będzie zależała od tego, czy ratownicy znajdą oznaki życia na statku, kieszenie powietrzne lub nadające się do użytku przestrzenie. W tym momencie wydaje się mało prawdopodobne, aby ktokolwiek przeżył na powierzchni wody. Powiedział: „Moja profesjonalna opinia jest taka, że ​​ofiary będą znajdować się wewnątrz statku”.

„We wszystkich incydentach związanych z poszukiwaniem i ratownictwem morskim istnieje stosunek ryzyka do korzyści, a gdy zaczynamy wkraczać w fazę odzyskiwania, linia ta ulega zmianie” – powiedział.

Współautor: Reuters

Sybil Mayes-Osterman jest reporterką „USA Today”. Można się z nią skontaktować pod adresem [email protected]. Możesz ją śledzić na X @CybeleMO.

Ned Windrow

"Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *