Największa sieć sklepów spożywczych w Kanadzie zamraża ceny na wszystkie produkty No Name na najbliższe trzy miesiące.
Loblaw Companies Ltd. mówi: — która prowadzi sklepy spożywcze, takie jak Loblaws, Zehrs, No Frills i Real Canadian Superstore — ma zamknięte ceny dla popularnej marki gospodarstwa domowego, która obejmuje ponad 1500 artykułów spożywczych, do 31 stycznia 2023 r.
W wiadomości udostępnionej niektórym klientom w poniedziałek, prezes i dyrektor generalny Loblaw, Galen J. Weston, powiedział, że cena przeciętnego koszyka spożywczego wzrosła w tym roku o około 10 procent, a ceny produktów takich jak jabłka, zupy i chipsy ziemniaczane wzrosły nawet jeszcze. .
- Masz pytanie lub coś do powiedzenia? E-mail: [email protected] lub dołącz do nas bezpośrednio w komentarzach.
Wiele z tych „szaleństw” jest poza kontrolą firmy, powiedział Weston, ponieważ dostawcy żywności przerzucają wyższe koszty na Lublow.
Powiedział, że sieć cofnęła niektóre podwyżki tam, gdzie to możliwe, ale dostawcy stoją w obliczu takiego samego wzrostu kosztów, jak konsumenci – z wyższymi cenami na wszystko, od surowców po energię i transport.
„Żadne z tych wyjaśnień nie przynosi ulgi, gdy martwisz się o budżet rodzinny i nie masz pewności, ile będziesz potrzebować co miesiąc, aby zapłacić za jedzenie”, powiedział Weston w liście do członków programu lojalnościowego firmy PC Optimum.
W ubiegłym roku w wyniku walki ceny na krótko wzrosły Firma zawiesza sprzedaż produktów Frito-Lay w swoich sklepachzanim obie strony dojdą do porozumienia.
Sieci spożywcze są krytykowane za nadmierną rentowność w czasach, gdy konsumenci są zestresowani rosnącą inflacją.
Kilka lat temu sieci sklepów spożywczych, w tym Loblaw, Sobeys, Metro i inne, zyskały reputację wśród kupujących, gdy kanadyjski organ nadzoru konkurencji odkrył, że są Współudział w ustalaniu ceny chleba i innych wypieków przez lata.
Lider Federalnej Narodowej Partii Demokratycznej, Jagmeet Singh, uczynił zyski ze sklepów spożywczych okrzykiem mobilizacyjnym, zauważając, że główne kanadyjskie sieci wygenerowały w tym roku 2,3 miliarda dolarów zysków.
2,3 miliarda dolarów
Tyle zarobiły do tej pory firmy spożywcze w 2022 roku.
W poniedziałek Parlament został zmuszony do przeprowadzenia głosowania w sprawie łamania cen i obniżek cen żywności.
Pomóż nam naciskać na Justina Trudeau i Pierre’a Poilievre’a, aby zrobili to samo. https://t.co/4n10mrhPkH
A[مدش].Umieść tweeta
Zyski Loblaw faktycznie wzrosły ostatnio, a firma ujawniła się Zysk netto w wysokości 387 mln USD w ostatnim zakończonym kwartale. To o 12 mln USD więcej niż w tym samym okresie w zeszłym roku i o 121 mln USD więcej niż Ten sam okres w 2019 roku, przed pandemią COVID-19.
W Metro Inc. Konkurencja, zysk netto osiągnął 275 mln USD w ostatnim kwartalew porównaniu z 252 milionami dolarów rok temu i 222 miliony dolarów w tym samym okresie w 2019 roku.
Podobny trend występuje w Empire Co. , właściciel Sobeys, który pisał Zysk netto w wysokości 187 milionów dolarów W ostatnim zakończonym kwartale. To było nieco niższe od 188 milionów dolarów w tym samym okresie roku wcześniej, ale wyżej niż 120 milionów dolarów w tym samym okresie przed pandemią.
Jim Stanford, ekonomista i dyrektor ds. badań w Center for Future Action, powiedział, że chociaż wiele kanadyjskich firm próbowało przedstawiać się jako ofiary inflacji, ich wyniki finansowe pokazują, że faktycznie się do tego przyczyniają.
„Zyski firm rosną wraz z cenami konsumpcyjnymi, co nie jest przypadkiem” – powiedział CBC News w wywiadzie w poniedziałek. „Dowody są jasne, że firmy robią znacznie więcej niż tylko przerzucanie wyższych kosztów”.
Zauważył, że jako procent produktu krajowego brutto Kanady, zyski przedsiębiorstw osiągnęły rekordowy poziom około 20 procent w drugim kwartale tego roku. Podczas gdy inne sektory – zwłaszcza sektor energetyczny – odnotowały szybszy wzrost zysków, powiedział Stanford, artykuły spożywcze są wyraźnie przed nami.
„Powinniśmy postrzegać to jako gest PR ze strony firmy, o której wiesz, że jest obecnie rozważana”, powiedział o decyzji LeBlow o zamrożeniu cen No Name.
Inni twierdzą, że niesprawiedliwe jest sugerowanie, że w szczególności sieci spożywcze manipulują konsumentami. Trevor Tombe, ekonomista z University of Calgary, badał ostatnio dane dotyczące zysków przedsiębiorstw i powiedział, że nie znalazł zbyt wielu dowodów na niepotrzebne zyski w tym konkretnym sektorze.
„Poziomy zysków rosną z powodu wolumenów, a nie z powodu wzrostu cen” – powiedział w wywiadzie.
„Wyższe zyski, które obserwujemy, są w dużej mierze napędzane przez wyższe ceny towarów, a zwłaszcza wyższe ceny energii, ropy naftowej i gazu. To powoduje wyższą inflację i wyższe zyski”.
Podobne ruchy w innych krajach
Decyzja Loblaw o zamrożeniu cen marki na jej charakterystyczne żółto-czarne opakowanie jest następstwem podobnych reklam w sklepach spożywczych w innych krajach.
W sierpniu francuska sieć supermarketów Carrefour ogłosiła plany zamrożenia cen około 100 swoich produktów pod marką domową do 30 listopada.
W czerwcu amerykański oddział Lidla rozpoczął letnią kampanię obniżania cen, aby zmniejszyć obciążenie inflacyjne klientów. Firma poinformowała, że do sierpnia obniżyła ceny ponad 100 artykułów w swoich sklepach w dziewięciu stanach Wschodniego Wybrzeża.
„Widzieliśmy, jak sklepy spożywcze dobrowolnie zamrażały ceny w całej G7” – powiedział Sylvain Charlebois, profesor dystrybucji żywności i polityki żywnościowej na Uniwersytecie Dalhousie w Halifax. „Powinno to się wydarzyć dawno temu w Kanadzie”.
Jednak Charlebois powiedział, że zamrożenie cen No Name przyniesie bardzo potrzebną ulgę Kanadyjczykom, dodając, że pomogłoby to również rozwiązać niektóre problemy z wizerunkiem, z którymi borykają się największe kanadyjskie sklepy spożywcze.
„Jest to również strategia PR… wielu Kanadyjczyków obwinia sklepy spożywcze za to, co dzieje się z inflacją cen żywności” – powiedział. „Część z tego jest należna… ale wiele z tej krytyki jest niesprawiedliwych, ponieważ ceny żywności mogą wzrosnąć z różnych powodów, na które sklep spożywczy nie ma wpływu”.
Mike von Massu, profesor nadzwyczajny na Wydziale Żywności, Rolnictwa i Ekonomiki Zasobów na Uniwersytecie w Guelph, powiedział, że to nie przypadek, że Leblau postanowił położyć kres podwyżkom cen posiadanej marki, ponieważ ma ona zdolność kontrolowania wszystkie części. z łańcucha dostaw.
„Kontrolują markę, mogą kontrolować znacznie większą marżę dla tego produktu – i być może zablokowali ceny i znacznie złagodzili ryzyko w przyszłości” – powiedział w wywiadzie. „Czy stracą znaczne kwoty na tym zobowiązaniu? Prawdopodobnie nie”.
Von Massow powiedział, że chociaż ruch firmy ma wiele wspólnego z PR, prawdopodobnie pomoże ludziom, którzy tego najbardziej potrzebują, ponieważ koncentruje się na kluczowych elementach, w których jest bardzo niewiele sposobów na uniknięcie podwyżek cen. „Istnieje realna szansa, że koszty będą nadal rosły w nadchodzących miesiącach, co daje ludziom pewną pewność” – powiedział.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”