Waszyngton –
Luksusowy hotel Donalda Trumpa w pobliżu Białego Domu, który przyciągał lobbystów i dyplomatów zabiegających o przychylność byłego prezydenta oraz krytykę jako symbol jego moralnych zmagań, został sprzedany grupie inwestycyjnej w Miami, jak wynika z opublikowanych raportów powołujących się na anonimowe źródła.
Według Wall Street Journal i The New York Times, CGI Merchant Group zgodziło się zapłacić Trump Organization za prawa do 263-pokojowego hotelu i planuje zmienić jego nazwę na Waldorf Astoria. .
Ani Trump Organization, ani CGI nie odpowiedziały na liczne prośby o komentarz.
Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana na początku przyszłego roku, po czym hotel będzie zarządzany przez Waldorf Astoria na podstawie oddzielnej umowy zawartej przez CGI, według gazety. Firma Waldorf Astoria jest własnością Hilton Worldwide Holdings.
Hotel był wielkim przegranym dla rodziny Trumpów, odkąd nabył od rządu federalnego prawa do przekształcenia okazałego budynku federalnego zwanego Starą Pocztą na podstawie umowy dzierżawy, która z przedłużeniem może trwać prawie 100 lat.
Agencja federalna będąca właścicielem nieruchomości, General Services Administration, musi podpisać się na każdą sprzedaż.
Trump Organization wydała 200 milionów dolarów na przekształcenie go w luksusowy hotel, który otworzył swoje podwoje pod koniec 2016 roku, krótko przed objęciem urzędu przez Trumpa. Następnie stracił ponad 70 milionów dolarów w ciągu czterech lat, zgodnie z raportami poddanymi audytowi uzyskanymi przez komisję Izby badającej konflikty interesów Trumpa z firmą. Straty pojawiły się jeszcze zanim pandemia zamknęła sektor hotelarski, uderzając w branżę hotelarską.
Eksperci etyki wezwali Trumpa do sprzedaży hotelu i innych nieruchomości komercyjnych przed objęciem urzędu, ale Trump odmówił, a hotel szybko stał się magnesem dla potężnych i poszukujących władzy: lobbystów przemysłu próbujących kształtować politykę, republikańskich polityków szukających autoryzacji prezydenckiej i dyplomaci z Azerbejdżanu, Filipin, Kuwejtu i innych krajów.
Pytanie, które pojawiło się ponad całym szumem w jego błyszczącym lobby, brzmiało: ile decyzji Trumpa, które Trump podjął kilka przecznic dalej w Gabinecie Owalnym, jest kształtowanych przez jego interesy finansowe, a nawet jeśli nie, to dlaczego miałby ryzykować splamienie amerykańskiej polityki, nawet w momencie pojawienia się konflikt?
Trump odrzucił te obawy, mówiąc, że jest zbyt zajęty pracą nad zarządzaniem, aby zawracać sobie głowę zarabianiem pieniędzy ze swojego biura. Trump Organization obiecała co roku wysyłać do Departamentu Skarbu USA czek równoważny zarobkom od zagranicznych sponsorów rządowych w odpowiedzi na krytykę, że jest to naruszenie klauzuli o uposażeniu zawartej w Konstytucji Stanów Zjednoczonych, która zakazuje prezentów od zagranicznych rządów.
„Hotel Trump w Waszyngtonie był świecącym neonem informującym obce narody i interesy finansowe, jak przekupić prezydenta, i surowym przypomnieniem dla Amerykanów, że jego decyzje jako prezydenta były równie prawdopodobne w jego ostatecznym interesie, jak w naszym” – powiedział. Noah Bookbinder, prezes Citizens for Responsibility and Ethics w Waszyngtonie, organizacji nadzorującej. „Sprzedanie go teraz, gdy opuścił stanowisko i wyschnął piasek, to co najmniej za mało, za późno”.
Nabywca, CGI, zarządza 325 milionami dolarów od zamożnych rodzin, artystów i sportowców oraz inwestuje w biurowce i hotele między innymi w inne rodzaje nieruchomości, zgodnie z jego stroną internetową. Ponadto firma nawiązała współpracę pod koniec ubiegłego roku z gwiazdą baseballu Alexem Rodriguezem i inną firmą inwestycyjną, aby założyć fundusz o wartości 650 milionów dolarów na zakup hoteli i przekształcenie ich w marki Hilton.
CGI uruchomiła również sieć „społecznie świadomych” hoteli, które przekazują darowizny na rzecz lokalnych organizacji charytatywnych, wspierają lokalne firmy i kupują produkty przyjazne dla środowiska. We wrześniu ogłosił, że w ramach swojej społecznie świadomej oferty otworzy w Miami hotel ze szklanym dnem wychodzącym na Atlantyk o nazwie Gabriel South Beach. Hotel będzie częścią Koryo Group, jednej z sieci Hilton.
Prezes firmy, urodzony na Jamajce Raul Thomas, przekazał dużą darowiznę na rzecz polityków Partii Demokratycznej, w tym na kampanię Joe Bidena. Jest starszym członkiem zarządu National Association of Black Hotel Owners. Jego firma zainwestowała 30 milionów dolarów w Morris Brown College w Atlancie na program szkoleń hotelowych i hotelarskich w Historic Black Foundation w Atlancie.
Nie jest jasne, ile pieniędzy rodzina Trumpa zarabia na sprzedaży, biorąc pod uwagę, że warunki umowy nie zostały ujawnione. Sprzedaż hoteli czasami obejmuje „zyski”, w których sprzedający nie dostarcza wszystkich obiecanych pieniędzy, chyba że kupujący osiągnie określone cele finansowe w latach następujących po zamknięciu transakcji.
Rodzina Trumpów początkowo miała nadzieję dostać 500 milionów dolarów na hotel, kiedy po raz pierwszy pojawił się na rynku jesienią 2019 roku. Został wycofany z rynku, a następnie ponownie uruchomiony w tym roku.
Niewielu ekspertów hotelowych było zaskoczonych podaną okazyjną ceną, biorąc pod uwagę nielicznych biznesmenów, turystów i lobbystów, którzy przyjeżdżają do Waszyngtonu.
Bill Collins, wiceprezes wykonawczy brokera nieruchomości komercyjnych Cushman Wakefield, powiedział, że 1 milion dolarów za pokój jest „najwyższym dolarem” w branży. Przy tej przybliżonej wycenie hotel Trump byłby wart nie więcej niż 263 miliony dolarów, czyli około 100 milionów mniej niż podano w raporcie.
„Zainwestowali w to dużo pieniędzy i nie byli w stanie zwiększyć obłożenia”, powiedział w zeszłym miesiącu The Associated Press. „Czy ktoś może sobie z tym poradzić lepiej? Może, ale tylko marginalnie”.
„Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży.”