Pogoda może się poprawiła, ale wielu podróżnych nadal nie jest w stanie dotrzeć do celu ani wrócić do domu po zimowej burzy z zeszłego tygodnia. Wielu innych wciąż czeka na odpowiedzi i zwrot kosztów po tym, jak ich plany podróży się nie powiodły.
Setki Kanadyjczyków spędziło wiele dni w Meksyku, na Kubie i na Dominikanie po tym, jak Sunwing wielokrotnie odwoływał loty do domu. Unieruchomieni podróżni twierdzą, że otrzymali niewiele informacji lub wsparcia od linii lotniczych.
- Utknąłeś z powodu odwołanego lotu lub pociągu? Chcemy z tobą porozmawiać. Wysłać e-maila do [email protected].
Pasażerowie WestJet i Air Canada również zgłaszali problemy z dotarciem do miejsc docelowych.
Tymczasem niektórzy dojeżdżający koleją wciąż czekają na dotarcie do celu po tym, jak pociągi Via Rail między Windsorem a Quebec City zatrzymały się od piątku wieczorem do soboty, pozostawiając podróżnych uwięzionych na pokładzie przez ponad 20 godzin. ViaRail wznowił we wtorek usługi między Toronto, Ottawą i Montrealem, ale ostrzegł o znacznych opóźnieniach z powodu zatorów na trasach.
Podczas gdy niektórzy podróżni czekają, aby zobaczyć, kiedy dotrą do celu, inni zastanawiają się, kiedy mogą otrzymać zwrot pieniędzy i odszkodowanie — czy w ogóle są do nich uprawnieni.
Prawa do podróży lotniczych
tam Jasne zasady Kanadyjskie linie lotnicze są narażone na opóźnienia i odwołania lotów, ale dokładnie to, do czego pasażerowie są uprawnieni, zależy od przyczyny zakłócenia. Na przykład, jeśli pasażerowie zostaną zatrzymani z przyczyn pozostających pod kontrolą linii lotniczej – takich jak brak załogi – mają prawo do wyżywienia i napojów, zakwaterowania, jeśli muszą czekać przez noc na nowy lot, oraz odszkodowania, jeśli ich lot jest opóźniony o więcej niż trzy godziny.
Ale jeśli sytuacja poza kontrolą linii lotniczejI podobnie jak w przypadku złej pogody pasażerowie nie otrzymują takich samych standardów opieki ani odszkodowania.
Linie lotnicze mają również zmienić rezerwację pasażerów na nowy lot do miejsca docelowego w ciągu 48 godzin od pierwotnego czasu odlotu, nawet jeśli oznacza to zmianę rezerwacji na lot konkurencji. Dla wielu osieroconych Kanadyjczyków w ciągu ostatniego tygodnia, którzy dzwonili do CBC News, nie wydawało się to być opcją.
W oświadczeniu Sunwing powiedział, że pracuje nad lotami „odzyskiwaczowymi”, a klienci mogą zarezerwować własny lot do domu inną linią lotniczą, a następnie Prześlij prośbę o zwrot pieniędzy Za ich niewykorzystany lot Sunwing. Nie wspomniał o swoim zobowiązaniu wynikającym z przepisów federalnych do zmiany rezerwacji pasażerów w innych liniach lotniczych.
John Lawford, dyrektor wykonawczy Public Interest Advocacy Centre w Ottawie, powiedział, że wygląda na to, że linie lotnicze nie rozmawiały z pasażerami o ich prawie do zmiany rezerwacji na innego przewoźnika.
„Nalegam, aby spróbować dostać lot inną linią lotniczą… Pasażerowie powinni wiedzieć, że mają do tego prawo, jeśli nie zmienią rezerwacji w ciągu dwóch dni” – powiedział Lawford.
Lawford zaleca, aby każdy opóźniony lub unieruchomiony pasażer zachował wszystkie rachunki i złożył wniosek o odszkodowanie w swoich liniach lotniczych.
Mniej praw dla pasażerów kolei
Żadne równe prawa pasażerów nie chronią podróżujących koleją – co oznacza, że klienci Via Rail, których podróże zostały zakłócone w ostatnich dniach, mają prawo tylko do tego, co firma chce im dać.
We wtorkowym oświadczeniu dla CBC News Via Rail poinformowała, że pasażerowie, których pociągi zostały odwołane między 24 a 26 grudnia, automatycznie otrzymają pełny zwrot pieniędzy. Podróżni mogą anulować loty 27 grudnia online i otrzymać zwrot pieniędzy.
Klienci będą potrzebować Komunikacja kolejowa Aby poprosić o zwrot kosztów nieprzerwanej części podróży lub podróży powrotnej.
Nie było jasne, czy pasażerowie, którzy spędzili dłuższy czas uwięzieni w zatrzymanych pociągach w zeszłym tygodniu, otrzymają jakiekolwiek odszkodowanie.
ViaRail powiedział, że wszystkie pociągi z Toronto do Ottawy i Toronto do Montrealu będą kursować według zwykłego rozkładu jazdy od środy, ale prawdopodobne są opóźnienia.
lepsza odpowiedzialność?
W Stanach Zjednoczonych Southwest Airlines przechodzi dodatkową kontrolę po tym, jak tysiące lotów zostało odwołanych, a podróżni utknęli na lotniskach w całym kraju w ostatnich dniach.
Departament Transportu USA i Senacka Komisja Handlu, Nauki i Transportu USA planują przyjrzeć się działaniom linii lotniczej – w tym przyczynom odwołania większej liczby lotów po przejściu najgorszej pogody.
Lawford zasugerował, że kanadyjscy podróżni mogą wywierać presję na ustawodawców, aby poprawili prawa pasażerów linii lotniczych, kontaktując się z lokalnym parlamentarzystą w celu podzielenia się swoimi doświadczeniami z podróży.
W oświadczeniu dla CBC News rzecznik federalnego ministra transportu Omara Al-Ghabry powiedział, że jego biuro i Transport Canada są „w stałym kontakcie z liniami lotniczymi i lotniskami, aby zapewnić im to, czego potrzebują, aby pasażerowie mogli bezpiecznie podróżować”.
Jeśli chodzi o zamieszki związane z Via Rail, rzecznik powiedział, że rząd „pociągnie do odpowiedzialności wszystkich zaangażowanych”, nie podając dalszych szczegółów.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”