Tjest Świetny tydzień dla „mega fabryki” Tesli w Grünheide pod Berlinem. Według niemieckiej prasy amerykański producent samochodów elektrycznych otrzyma ostateczne zielone światło od lokalnych władz, aby rozpocząć działalność w ciągu kilku dni. Jakoś już to zrobiłeś. 28 lutego pracownicy Tesli wybrali swoją pierwszą radę biznesu, grupę pracowników, którzy zgodnie z niemieckim prawem współpracują z menedżerami przy podejmowaniu decyzji, takich jak godziny pracy, urlopy i szkolenia.
Dla Elona Muska, antyzwiązkowego dyrektora generalnego Tesli, musi to być denerwujące. Próbował chronić swoją pierwszą fabrykę w Niemczech przed surowymi niemieckimi przepisami prawa pracy, zakładając firmę jako Societas Europaea (SE), spółka publiczna zarejestrowana pod Unia Europejska Prawo spółek zwalnia z niektórych zasad „wspólnej decyzji”, takich jak wymóg przyznawania pracownikom połowy miejsc w radach nadzorczych przez firmy zatrudniające ponad 2000 pracowników. SENie są jednak wykluczeni z posiadania rady biznesowej.
IG Mittal, najpotężniejszy niemiecki związek reprezentujący pracowników przemysłu motoryzacyjnego, był na kursie kolizyjnym z Muskiem, odkąd odmówił on podpisania branżowych układów zbiorowych płac (jedyną inną firmą nie wymienioną na liście jest Volkswagen, który ma własną hojną umowę płacową). Utworzyła biuro w pobliżu megafabryki, aby doradzać pracownikom Tesli o ich prawach i wysłuchiwać ich skarg. Zatrudniłem polskiego rzecznika, aby zorganizował pracowników, których Tesla zatrudnia za granicą w Polsce. Ma nadzieję, że przekonanie wystarczającej liczby pracowników Tesli, by dołączyli do jej szeregów, doda energii jej kampanii, aby przyłączyć się do zbiorowego układu płac; Związek twierdzi, że firma dobrze płaci swoim najlepszym pracownikom, ale pracownicy linii produkcyjnej dostają jedną piątą mniej niż ci w BMW i Mercedes-Benz. Co najważniejsze, postrzega Radę Akcji jako pierwszy krok w kierunku pełnego uczestnictwa.
Pan Musk powinien to zobaczyć inaczej. Być może przyspieszył wybory, żeby mieć bardziej przychylną radę. Tesla do tej pory zatrudniała tylko około 2500, głównie starszych i wykwalifikowanych pracowników, z siły roboczej, która wzrośnie do około 12 000. To właśnie ci pracownicy są najbardziej skłonni do współpracy z kierownictwem. Reszta Niemiec AG Będziesz obserwował, czy Niemcy zmienią Teslę na coś mniej ściernego lub czy Tesla zmieni stosunki pracy w Niemczech na coś mniej konsensualnego. ■
Aby uzyskać więcej eksperckiej analizy najważniejszych artykułów dotyczących gospodarki, biznesu i rynków, zapisz się do Money Talks, naszego cotygodniowego biuletynu.
Artykuł ukazał się w dziale biznesowym wydania drukowanego pod nagłówkiem „Lekcja języka niemieckiego w biznesie”