The Trójstronny sojusz opozycji Wygrał wybory 15 października Polska W obliczu kilku kontrowersyjnych zapisów obecnego rządu być może najbardziej spektakularny jest sztandarowy program infrastrukturalny, Centralny port komunikacyjny (CPK), czy Lotnisko Warszawa Solidarność.
CPK – planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią – zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, a lotnisko powstanie 37 kilometrów na zachód od stolicy Polski, na obszarze 3000 hektarów. Ten mega projekt będzie pierwszym transkontynentalnym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej i większym niż światowe lotniska, takie jak Monachium i Londyn-Gatwick. Barcelona El Prat.
Otwarcie pierwszego etapu lotniska – dwóch równoległych pasów startowych i infrastruktury umożliwiającej obsługę 40 milionów pasażerów rocznie do 2035 r. – zaplanowano na 2028 r., a następnie trzy równoległe pasy startowe o przepustowości 65 mln rocznie do 2060 r.
Plan wpisuje się w cele transportowe UE, a Bruksela już dofinansowuje część projektów kolejowych CPK na kwotę 400 mln zł (90 mln dolarów, 80 mln euro) w ramach transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Plan kolejowy CPK zakłada budowę 2000 km, przy czym pociągi będą kursować z prędkością 250 km/h, a w przyszłości 350 km/h.
CPK nabyła już 1100 hektarów gruntów pod cele inwestycyjne. Spółka płaci 140% wartości rynkowej budynków i 120% wartości gruntu. Dotychczas na sprzedaż swoich nieruchomości CPK zgodziło się ponad 1300 właścicieli.
Najważniejsze pozwolenia zostały już wydane i gotowy jest stuprocentowy projekt koncepcyjny terminala lotniska oraz dworców kolejowych i autobusowych, przygotowany przez brytyjską firmę Foster + Partners.
’Zły pomysł’
Opozycja zagroziła porzuceniem planu, nazywając go uosobieniem „prawicowej megalomanii”.
Koszty odszkodowań za utracone mienie byłyby ogromne i społecznie szkodliwe – zarzucali czołowi członkowie partii rządzącej. Prawo i Sprawiedliwość (PiS) Partia czerpiąca korzyści z dużych inwestycji.
„Wszyscy mamy poczucie, że CBK to pomysł polityczny i pod wieloma względami chory”. Donald Tusk, Lider sojuszu trójstronnego mówił w trakcie kampanii, że prawdopodobnie utworzy nowy rząd.
23 października sekretarz generalny partii Tuska Marcin Gierwiński powiedział Platformie Obywatelskiej (PO) Radio Plus, że należy wstrzymać realizację CPK. „Trzeba rozliczyć się z wielu zmarnowanych pieniędzy” – stwierdził. „Okaże się, jakie inne umowy zostaną podpisane. Czas pokaże, ile publicznych pieniędzy uda się zaoszczędzić”.
Zwolennicy planu twierdzą, że jego złomowanie przyniesie korzyści wyłącznie wrogom Polski.
„Oczywiście na ich czele stoją Niemcy i „totalny opór”, który im służy” – mówi Maciej Bukowski, szef warszawskiego think tanku WiseEuropa.
Czy Polska nie może się rozwijać?
Warto zatem zastanowić się, czy inwestycja ma szansę się zwrócić.
Według CPK całkowite koszty związane z budową wynoszą około 10 miliardów dolarów (9 miliardów euro), przy czym prywatni inwestorzy i finansowanie dłużne wynoszą ponad 8 miliardów dolarów i 1,25 miliarda dolarów. Budżet państwa.
Wspólna oferta francuskich Vinci Airports i australijskiego IFM została już wybrana na inwestora strategicznego, a polski rząd będzie miał 51% udziałów.
Szacuje się, że port będzie osiągał zyski na poziomie 360–450 mln euro rocznie, a Vinci i IFM mogą osiągnąć średni zwrot z aktywów na poziomie 10–12% rocznie – mówi Grzegorz Drozdz, analityk firmy inwestycyjnej Conotoxia w Warszawie.
CPK szacuje, że wydatki budżetu państwa na budowę lotniska po 12 latach zwrócą się dopiero z dodatkowych wpływów z ceł i podatku VAT.
Według badania Kearneya projekt mógłby zwiększyć PKB Polski o 4–5,5 miliarda dolarów rocznie i stworzyć 240–290 000 nowych miejsc pracy.
Lotnisko w Warszawie trzeba zmienić
Jednak największa przewaga CPK leży w logistyce – twierdzą analitycy. Obecne Lotnisko Chopina w Warszawie jest jednym z najsłabiej przystosowanych głównych portów lotniczych w Europie do przeładunku towarów i obsługuje jedynie 100 000 ton ładunków rocznie, czyli niewiele w porównaniu z europejskimi liderami.
„To oznacza Europę Środkowo-Wschodnią [Central and Eastern Europe] „Eksporterzy i importerzy, zwłaszcza ci prowadzący działalność międzykontynentalną, są obecnie praktycznie zmuszeni do korzystania z niemieckich lotnisk” – mówi Drozdz, który uważa, że CPK ma potencjał do zwiększenia wolumenów metrycznych do 550 000 ton.
Bukowski twierdzi, że likwidacja Chopina stworzyłaby szansę dla miasta w postaci terenu, który mógłby pomieścić 30–50 000 mieszkańców.
Miejscowi są niezadowoleni
Mieszkańcy terenów przeznaczonych pod budowę CPK będą mogli wykupić swoją nieruchomość bez godziwego odszkodowania – mówi Monika Szymańczak-Siemiakowska, rolnik ekologiczny. Transport Centrum.
Mówi, że nie ma stałych i jasnych zasad. „W Parano płacą tylko pięć złotych za metr gruntu, w innych miejscowościach płacą 185 złotych, ale to drugie jest wyjątkiem” – powiedział.
Monika mówi, że przez jego pola będzie przebiegać autostrada A50 i że wzdłuż tej autostrady prawdopodobnie powstaną sieci przesyłowe wysokiego napięcia.
„Rolnictwo w tym miejscu umrze, bo w pobliżu autostrady nie da się już produkować zdrowej żywności. Poza tym pole elektromagnetyczne wypiera wszelką faunę, a gleba zamienia się w pustynię” – powiedział DW.
„CBK napisało do mnie, że zapłaci tylko za grunty rolne, ale nie zapłaci za nasadzenia, inwestycje, nieruchomości i jakikolwiek inny materiał, który mam na polach, niezbędny do prowadzenia gospodarstwa” – dodał.
„Odeszłam z pracy w korporacji i wróciłam tu, żeby zrobić coś dobrego dla ludzi. Teraz muszę to zostawić wbrew swojej woli. Nie jestem przeciwna rozwojowi, jak twierdzi CPK. Jestem za rozwojem. Ale nie za grabieżą” – podsumowała. .
Edytowany przez: Ashutosh Pandey