W miarę postępu rosyjskiej inwazji coraz więcej firm ogłasza, że nie prowadzi już interesów z Rosją.
W poniedziałek włoska grupa modowa Prada i japoński producent samochodów Nissan zostały ostatnimi firmami, które się wycofały.
Prada wstrzymała swoją działalność w Rosji, powołując się na rosyjską inwazję na Ukrainę. Grupa Prada jest również właścicielem Miu Miu, Car Shoe, Churches i Marchisi.
„Grupa Prada zawiesiła działalność detaliczną w Rosji. Naszą główną troską są wszyscy koledzy i ich rodziny dotknięci tragedią na Ukrainie i będziemy nadal ich wspierać” – powiedziała CNN rzeczniczka Prady, Marta Monaco. Oświadczenie pojawiło się po tym, jak Prada i inne włoskie domy mody zobowiązały się przekazać pomoc Ukrainie. Firmy świadczące wsparcie to Armani, Bottega Veneta i Dolce & Gabbana.
W odpowiedzi na darowiznę przedstawicielka UNHCR we Włoszech Chiara Cardoletti powiedziała: „Szacujemy, że 12 milionów ludzi na Ukrainie będzie potrzebować pomocy i ochrony, podczas gdy ponad 4 miliony ukraińskich uchodźców może potrzebować ochrony i opieki w sąsiednich krajach w nadchodzących miesiącach”. Caedoletti dodał w swoim komunikacie prasowym, zauważając potrzebę natychmiastowej pomocy, powiedział: „Potrzebne są ogromne zasoby, dlatego mamy nadzieję, że inne firmy z sektora mody, a także innych sektorów, wniosą swój wkład w nadchodzących godzinach. „
Nissan ogłosił dziś wstrzymanie eksportu pojazdów do Rosji. Japoński producent dodał w komunikacie prasowym wydanym przez firmę, że „spodziewa się wkrótce wstrzymać produkcję w naszym zakładzie w Sankt Petersburgu”.
W oświadczeniu podkreślono zaangażowanie i wsparcie Nissana we wspieraniu kryzysu humanitarnego na Ukrainie poprzez utworzenie funduszu o wartości 2,5 miliona euro (około 2,7 miliona dolarów). „Milion euro zostanie przekazany Czerwonemu Krzyżowi i innym organizacjom non-profit na wsparcie bieżących działań ratunkowych, zapewniających pomoc ratującą życie i niezbędne artykuły rodzinom i dzieciom w tym czasie. Tam, gdzie mogą pomóc, firma jest również gotowa przekazać darowiznę samochody.”
Dyrektor generalny firmy, Makoto Uchida, powiedział: „Wszyscy byliśmy dotknięci cierpieniem tak wielu osób i rodzin – w tym członków naszej własnej rodziny Nissana. Stworzyliśmy fundusz NissanCare, aby wspierać naszych pracowników i wspierać otoczenie -cały międzynarodowy wysiłek, aby odpowiedzieć na tę niezgłębioną ludzką tragedię. Ogranicz ją.”
Inne firmy motoryzacyjne, które wstrzymały współpracę z Rosją, to: General Motors, Toyota i Volkswagen.
W niedzielę American Express został najnowszym operatorem kart kredytowych, który ogłosił zakończenie swojej działalności w Rosji w związku z eskalacją inwazji na Ukrainę.
Firma poinformowała w oświadczeniu, że karty American Express wydawane na całym świecie nie będą działać w Rosji, a karty wydawane w Rosji nie będą działać poza granicami kraju.
American Express poinformował również, że kończy swoją działalność handlową na Białorusi.
„Jest to dodatek do poprzednich kroków, które podjęliśmy, w tym zaprzestania naszych relacji z bankami w Rosji, które są objęte sankcjami rządu amerykańskiego i międzynarodowego”, powiedział American Express w oświadczeniu w niedzielę.
Dzień wcześniej Mastercard zapowiedział, że zawiesi swoje usługi sieciowe w Rosji, a Visa ogłosiła również, że zawiesi tam wszelkie operacje.
Firmy zajmujące się mediami społecznościowymi również pracują nad ograniczeniem dostępu w Rosji. W swoim najnowszym posunięciu TikTok powiedział w niedzielę, że zawiesi niektóre funkcje w Rosji w świetle nowego prawa, które penalizuje dezinformację.
„W świetle rosyjskiej ustawy o fałszywych wiadomościach nie mamy innego wyjścia, jak tylko zawiesić transmisje na żywo i nowe treści w naszej usłudze wideo, podczas gdy implikacje tego prawa dla bezpieczeństwa są analizowane” – poinformowała firma na Twitterze. nie będzie to miało wpływu na usługę przesyłania wiadomości w aplikacji.”
„Będziemy nadal oceniać zmieniające się warunki w Rosji, aby określić, kiedy możemy w pełni wznowić nasze usługi z bezpieczeństwem jako naszym najwyższym priorytetem” – dodała firma w poście na blogu.
Meta, firma macierzysta Facebooka, zapowiedziała, że zablokuje dostęp do rosyjskich serwisów informacyjnych RT i Sputnik w całej Unii Europejskiej.
Posunięcie to nastąpiło po otrzymaniu „wniosków od wielu rządów i Unii Europejskiej o podjęcie dalszych kroków w stosunku do rosyjskich mediów kontrolowanych przez państwo”, napisał w tweecie Nick Clegg, wiceprezes firmy ds. globalnych.
Meta poinformowała również, że wprowadziła ograniczenia dotyczące kont w rosyjskich mediach państwowych, które powinny uniemożliwić ich pojawianie się w bardziej widocznym miejscu w kanałach użytkowników.
Twitter podobnie ogłosił plany „ograniczenia widoczności i wzmocnienia” treści rosyjskich mediów państwowych.
Cała masa innych firm wycofuje się z Rosji. Czytaj więcej tutaj.
„Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży.”