Federalna Administracja Lotnictwa zniosła uziemienie lotów w całych Stanach Zjednoczonych po tym, jak awaria komputera spowodowała, że tysiące opóźnień i setki odwołań szybko przepłynęły przez system na lotniskach w całym kraju.
Kilka lotów do miejsc docelowych w USA na tablicach odlotów kanadyjskich lotnisk wykazało w rezultacie opóźnienia od 30 minut do ponad godziny, z kilkoma odwołaniami. Główne porty lotnicze w Kanadzie poradziły pasażerom amerykańskich linii lotniczych, aby przed udaniem się na lotnisko sprawdzili w swoich liniach lotniczych status lotu.
Awaria pokazała światu, jak bardzo jego największa gospodarka jest zależna od podróży lotniczych i jak wiele podróży lotniczych zależy od przestarzałego systemu komputerowego FAA zwanego systemem powiadamiania o misjach lotniczych (NOTAM).
„Tu czy tam zdarzały się okresowe problemy wewnętrzne, ale z historycznego punktu widzenia jest to bardzo ważne” – powiedział Tim Campbell, wiceprezes American Airlines ds. operacji lotniczych, a obecnie doradca z siedzibą w Minneapolis.
Campbell powiedział, że od dawna istnieją obawy dotyczące technologii FAA, a nie tylko systemu NOTAM.
„Wiele z ich systemów to stare systemy mainframe, które są generalnie niezawodne, ale przestarzałe” – powiedział.
Według strony internetowej FlightAware, system NOTAM działał nieprawidłowo we wtorek, co spowodowało ponad 1000 odwołań lotów i 7000 opóźnień lotów do południa w środę. Lotniska w Chicago, Los Angeles, Nowym Jorku i Atlancie odnotowały opóźnienia od 30 do 40 procent lotów.
„Zobaczymy kaskadowe skutki tego, opóźnienia dzisiejszego ranka w systemie w ciągu dnia” – powiedział sekretarz transportu Pete Buttigieg w wywiadzie dla CNN. „Teraz musimy przede wszystkim zrozumieć, jak to się mogło stać. Dlaczego zwykłe podwyżki, które uniemożliwiłyby mu bycie tak uciążliwym, nie powstrzymały go przed tym razem”.
Przyczyna nie jest jeszcze jasna
Sekretarz prasowy Białego Domu, Karen Jean-Pierre, powiedziała w środę, że prezydent USA Joe Biden został poinformowany o sytuacji i nakazał Departamentowi Transportu zbadanie sprawy. Jean-Pierre powiedział, że nie ma bezpośrednich dowodów na to, że awaria była spowodowana cyberatakiem.
Przed rozpoczęciem lotu piloci są zobowiązani do zapoznania się z NOTAM, w którym wymieniono potencjalne negatywne skutki dla lotów, od budowy drogi startowej po możliwość oblodzenia. System był kiedyś oparty na telefonie, a piloci dzwonili do dedykowanych stacji obsługi lotów, aby uzyskać informacje, ale teraz przeniósł się do Internetu.
Wszystkie samoloty muszą przejść przez system, w tym loty komercyjne i wojskowe.
Wydaje się, że awarie systemu NOTAM zdarzają się rzadko.
„Latam od 53 lat. Nigdy nie słyszałem o takim zepsuciu systemu” — powiedział John Cox, były pilot, a obecnie konsultant ds. bezpieczeństwa lotów. – A więc stało się coś niezwykłego.
Zgodnie z wytycznymi FAA, system NOTAM zawiódł we wtorek o 20:28 czasu wschodniego, uniemożliwiając rozesłanie nowych lub poprawionych powiadomień do pilotów. FAA skorzystała z infolinii telefonicznej, aby odloty odbywały się w nocy, ale wraz ze wzrostem ruchu w ciągu dnia przeciążył telefoniczny system zapasowy.
Dane firmy Cirium zajmującej się analizą lotów wskazują, że w środę z amerykańskich lotnisk zaplanowano ponad 21 400 lotów. Zdolność przewozowa tych lotów wynosiła około 2,9 mln pasażerów, chociaż nie jest jasne, ile biletów zostało sprzedanych.
Demokratka Maria Cantwell, przewodnicząca Senackiej Komisji ds. Handlu:
Naszym priorytetem numer jeden jest bezpieczeństwo. Gdy komisja przygotowuje się do przepisów dotyczących ponownej autoryzacji FAA, przyjrzymy się, co spowodowało tę awarię i jak redundancja odgrywa rolę w zapobieganiu przyszłym awariom. Społeczeństwo potrzebuje elastycznego systemu transportu lotniczego.
I[مدش].@ćwierkać
Był to ostatni ból głowy dla podróżnych z Ameryki Północnej, którzy pod koniec grudnia stanęli w obliczu odwołania lotów wakacyjnych podczas zimowych burz, a także niezwiązanych z tym komplikacji, z jakimi borykali się pasażerowie linii lotniczych Sunwing Airlines i Southwest Airlines.
Członkowie Komisji Transportu, Infrastruktury i Społeczności Izby Gmin przez cały czwartek będą przeprowadzać przesłuchania dotyczące tych kwestii. Kierownictwo Sunwing, Air Canada i WestJet pojawi się jako przedstawiciele Transport Canada i kierownictwo niektórych kanadyjskich lotnisk.
„Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży.”