Efekt mnożnikowy ataków
Prasa kanadyjska – 5 stycznia 2024 / 8:55 | Historia: 465679
Zdjęcie: Canadian Press
Kanadyjscy spedytorzy i konsumenci mogą wkrótce odczuć skutki ataków na statki towarowe na Morzu Czerwonym. To zdjęcie satelitarne dostarczone przez Maxar Technologies przedstawia statek Galaxy Leader zakotwiczony u wybrzeży Salif w Jemenie we wtorek, 28 listopada 2023 r. CANADIAN PRESS/AP-HO, Maxar Technologies, Zdjęcie satelitarne © 2023
Kanadyjscy spedytorzy i konsumenci mogą wkrótce odczuć skutki ataków na statki towarowe na Morzu Czerwonym.
Przedsiębiorstwa żeglugowe na całym świecie odwracają się od głównego szlaku handlowego po tym, jak jemeńscy bojownicy Houthi nasilili ataki na łodzie handlowe w regionie w proteście przeciwko izraelskiej kampanii wojskowej w Strefie Gazy.
Gigant żeglugowy Maersk powiedział w piątek, że planuje kontynuować przekierowywanie wszystkich statków zmierzających do Kanału Sueskiego wokół afrykańskiego Przylądka Dobrej Nadziei „w dającej się przewidzieć przyszłości” po wcześniejszym zatrzymaniu się na drodze wodnej łączącej Azję i Europę.
Zmiana trasy powoduje wydłużenie każdego lotu o 10 dni i dodatkowe koszty paliwa i załogi o setki tysięcy dolarów, co może skutkować potencjalnym wzrostem cen produktów hurtowych i detalicznych.
Europa odczuje ten wpływ bezpośrednio, ale kanałem przepływają także towary konsumpcyjne i niektóre części produkcyjne kierowane do Kanady, przez który odbywa się mniej więcej jedna trzecia światowego ruchu kontenerowego, mówi Yann Simon, profesor biznesu na Uniwersytecie Laval.
Dane Drewry, firmy badawczej zajmującej się badaniami branży morskiej, pokazują, że tylko w zeszłym tygodniu stawki za transport kontenerowy na całym świecie wzrosły o 61 procent, przy wzroście także na trasach między Azją a Ameryką Północną.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”