Prawie dwadzieścia lat po jednym z największych wstrząsów w historii Oscarów – zwycięstwie Crasha nad Brokeback Mountain – reżyser Ang Lee twierdzi, że decyzja ta wynikała z dyskryminacji gejowskiej historii miłosnej.
Mówić do IndieWire Niedawno opowiedział mi o ówczesnej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej: „Wówczas [‘Brokeback Mountain’] Miał dach. Otrzymaliśmy duże wsparcie – nawet takie. Ma to uczucie. Nie chowałem urazy ani nic. „Po prostu tacy byli”.
Film zdobył Oscara dla najlepszego reżysera dla Lee, najlepszego scenariusza adaptowanego i najlepszej ścieżki dźwiękowej. Mógł z łatwością zdobyć tytuł najlepszego filmu przed ceremonią, ale przegrał z najsłabszym z pięciu nominowanych – „Crash” (pozostałe trzy to „Monachium”, „Capote” i „Good Night and Good Luck”). ).
Lee mówi też, że nawet ci na miejscu spodziewali się, że film zwycięży, bo reżyserzy teatru postawili go w pobliżu po otrzymaniu Oscara za reżyserię:
„Otrzymałem nagrodę, czyli [second to] Do końca, gdy schodziłem ze sceny, zadzwonili do mnie i powiedzieli: Zostań tutaj. To jest twój odcisk palca. Wszyscy zakładają, że wygrasz, więc trzymaj się tego celu.
Tuż obok sceny znajdowała się kurtyna. Następny w kolejce był Najlepszy Film. Zostań tutaj, po prostu zostań tutaj. Zobaczyłem Jacka Nicholsona, jego profil, otworzył kopertę i powiedziałem: „O mój Boże, o mój Boże”. Minęło około 10 sekund, zanim oznajmił, a następnie powiedział: „Rozbicie”.
Sam Nicholson był wyraźnie zaskoczony, gdy przeczytał „Crash”, i tak rozpoczęła się największa wrzawa wokół zdobywcy nagrody dla najlepszego filmu od czasu, gdy „Zakochany Szekspir” niemal dekadę wcześniej pokonał „Szeregowca Ryana”.
Zapytany o atrakcyjność filmu w chwili obecnej, odpowiada, że wszystko sprowadza się do represji i poczucia bycia outsiderem, a film pięknie oddaje to uczucie niezależnie od płci:
„Zawsze czuję się jak outsider. Myślę, że w tych opowieściach przyciągają mnie wyparte postacie. „Tajemnica Brokeback Mountain” jest taka piękna. Czytam to opowiadanie. Nie mam nic wspólnego z gejowskimi kowbojami z Wyoming. Ale dlaczego Czy płakałem? To nie daje spokoju. To po prostu piękna historia.
Lee zdobył od tamtej pory drugą nagrodę dla najlepszego reżysera za „Życie Pi”, a jego film „Przyczajony tygrys, ukryty smok” z 2000 roku zdobył cztery Oscary, w tym za najlepszy film międzynarodowy.
„Gracz. Introwertyk. Rozwiązujący problemy. Twórca. Myśliciel. Przez całe życie ewangelista żywności. Orędownik alkoholu.”