Minął ważny termin, w którym największe światowe platformy technologiczne musiały powiadomić Unię Europejską (UE), że pełnią rolę strażników na mocy ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Siedem firm ma Oficjalnie przyznali, że spełniają kryteria: Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp), Microsoft, Samsung. Firmy z listy mają kapitalizację rynkową przekraczającą 75 miliardów euro (82 miliardy dolarów) i posiadają platformę społecznościową lub aplikację, która ma co najmniej 45 milionów użytkowników miesięcznie lub 10 000 aktywnych użytkowników biznesowych.
W oświadczeniu opublikowanym przez komisarza UE Thierry’ego Bretona napisano, że „teraz sprawdzi ich aplikacje i wyznaczy strażników dla określonych usług platformy do 6 września”, a potem firmy będą miały tylko sześć miesięcy na dostosowanie się do zasad DMA.
agencji Reutera Raporty wskazują, że firma macierzysta TikTok, Bytedance, zakwestionowała umieszczenie jej na liście i zauważa, że Booking.com powiedział organom regulacyjnym, że spodziewa się znaleźć na liście w przyszłym roku.
Według Brittona nowe zasady mają kilka kluczowych elementów:
Nie będą w stanie zablokować użytkowników w swoim ekosystemie.
Nie będą już mogli określić, które aplikacje musisz wstępnie zainstalować na swoich urządzeniach; Z którego sklepu z aplikacjami powinieneś korzystać.
Nie będą mogli „spodobać się”: wykorzystać przewagę bycia strażnikiem, lepiej kontrolując swoje produkty i usługi.
Ich aplikacje do przesyłania wiadomości muszą współpracować z innymi.
Naruszenie zasad może narazić firmy na grzywnę w wysokości do 10 procent ich całkowitej sprzedaży na całym świecie, 20 procent w przypadku recydywistów, a powtarzające się awarie mogą skłonić komisję do „wszczęcia badania rynku i, jeśli to konieczne, narzucenia zachowania lub Terapie strukturalne.
Jesteśmy też świadkami początku nowych sposobów konkurowania wśród gigantów technologicznych. Meta powiedziała w zeszłym tygodniu, że umożliwi użytkownikom pobieranie aplikacji za pośrednictwem reklam na Facebooku w Europie.
„Zła entuzjasta podróży. Irytująco skromny ćpun internetu. Nieprzepraszający alkoholiczek”.