Federalny podatek węglowy wzrośnie w piątek, tego samego dnia, w którym prowincja wprowadza tymczasową przerwę w regionalnym podatku od gazu, aby zatrzymać więcej pieniędzy w portfelach Albertów – ale niektórzy eksperci twierdzą, że jest to skomplikowane.
Federalny podatek węglowy rośnie corocznie od kwietnia 2019 r., a ceny gazu mają wzrosnąć o dodatkowe dwa centy za litr i 50 centów za gigadżul za ogrzewanie domu.
W przypadku niektórych kierowców roczny wzrost nie jest dobry.
„Podwyższanie kosztów to nie czas na to. W tej chwili szokujące jest to, że rząd federalny podniesie podatki, gdy inflacja wymyka się spod kontroli. (Nie jestem zadowolony)” – powiedział Keith Moyers podczas tankowania na Macleod Trail. południowy zachód
Inni kierowcy twierdzą, że chcą, aby rząd federalny szukał alternatywnych zachęt.
„Byłoby lepiej, gdyby obniżyli podatki, abyśmy otrzymali ulgę podatkową za każdym razem, gdy napełniamy pompy”, powiedział kierowca Phil Furvis.
zachęty rządowe
Rząd federalny twierdzi, że podatek węglowy ma na celu zniechęcenie lub zniechęcenie do spalania paliw kopalnych przy jednoczesnym zbieraniu pieniędzy na programy zielonej energii.
„Kiedy robisz coś droższego, ludzie zwykle żądają od tego mniej”, powiedział Trevor. „To podstawowa logika. Jeśli zwiększasz emisje gazów cieplarnianych, to stanowi to zachętę dla ludzi do zastanowienia się nad sposobami uniknięcia tego. ” Grobowiec, profesor ekonomii na Uniwersytecie w Calgary.
Podatek węglowy ma również na celu zapewnienie pewnej ulgi finansowej rodzinom, które składają podatki.
„Jeśli masz wiele samochodów w większym domu, możesz znaleźć się w sytuacji, w której kwota podatków od emisji dwutlenku węgla, które płacisz, przekracza rabat. Teraz większość przeciętnych gospodarstw domowych zobaczy większy rabat niż płaci podatki od emisji dwutlenku węgla” – powiedział Tombe.
Trevor Tombe, ekonomista z Uniwersytetu w Calgary
„Teraz większość przeciętnych gospodarstw domowych otrzyma więcej ulg podatkowych niż płaci. Ale nie dotyczy to wszystkich osób”.
Zjednoczona Partia Konserwatywna zniosła regionalny podatek węglowy po objęciu urzędu, co później doprowadziło do nałożenia przez rząd federalny własnego podatku węglowego na Albertę.
Następnie premier Jason Kenney pozwał Ottawę, ostatecznie przegrywając w Sądzie Najwyższym.
W środę Kenny nadal deklarował swój sprzeciw wobec federalnego podatku węglowego.
„Musimy uważać na „liberalny podatek NDP-węglowy”, ponieważ nie podnoszą go tylko o 25 procent. W Prima Aprilis chcą go podnieść o kolejne 400 procent w ciągu następnych ośmiu lat”.
Oczekuje się, że federalny podatek węglowy do 2030 r. wyniesie 170 USD za tonę.
Obserwatorzy polityczni twierdzą, że Kenny popiera inny rodzaj podatku węglowego.
„Sam Kenny nałożył podatek węglowy na przemysł zajmujący się piaskami roponośnymi i jest on znacznie bardziej rygorystyczny niż w przeszłości” – powiedział Duane Pratt, analityk polityczny z Mount Royal University.
Później dodał: „Prywatnie (rząd Alberty) stosuje podatki węglowe, a następnie otwarcie walczą z rządem federalnym, a różnica polega na tym, że jedna jest oparta na przemyśle, a druga na konsumencie”.
Pratt dodaje, że podatek węglowy stał się kwestią partyzancką.
Podatek od gazu jest tymczasowo zniesiony
Prowincja wykorzystuje wysokie ceny ropy, aby zrekompensować oszczędności na stacji benzynowej, tymczasowo wstrzymując regionalny podatek gazowy.
West Texas Intermediate (WTI), referencyjna cena ropy, zamknęła się w czwartek na poziomie 100 dolarów za baryłkę, co wpływa na przychody Skarbu Alberty.
Od godziny 12:01 1 kwietnia hrabstwo tymczasowo przestanie pobierać opłatę w wysokości 13 centów za litr.
Przy podwyżce podatku węglowego o nieco ponad dwa centy ceny benzyny powinny spaść w piątek o około litr — ale eksperci twierdzą, że nie jest to takie proste.
Zasadniczo dostajesz 10,8 centa zniżki na dystrybutorach. Powiedzmy, że cena wynosi 1,70 dolara za litr. Powinieneś otrzymać 13 centów zniżki z powodu polityki rządu prowincji, ale rząd federalny odpowiedział podwyżką o 2,21 centa. może po prostu zobaczyć, co nieco ponad 10 centów, które oddzielają ceny od pomp”. Vijay Muralidaran, konsultant ds. paliw i paliw alternatywnych w Kalibrati Corporation.
Dodaje, że na ceny paliw może wpływać jeszcze wiele innych czynników, m.in. trwający kryzys energetyczny, początek letniego sezonu samochodowego w Ameryce Północnej czy ceny ustalane przez rafinerie.
„Być może nadal będziemy widzieć wyższe ceny na dystrybutorze. Nie dzieje się tak dlatego, że podatek nie został uchwalony. Dzieje się tak dlatego, że ceny ropy i marże rafineryjne są nadal bardzo wysokie” – powiedział Muralidaran.
Regionalne zwolnienie z podatku od gazu zostanie ponownie ocenione w ciągu trzech miesięcy, o ile ropa naftowa będzie kosztować powyżej 90 dolarów za baryłkę, a prowincja będzie mogła sobie pozwolić na zniesienie podatku od gazu – w przeciwnym razie zostanie on przywrócony, jeśli ropa spadnie poniżej 80 dolarów za baryłkę.
W piątek ministrowie finansów i transportu Kenny’ego i Calgary ogłoszą więcej szczegółów na temat programu ulg podatkowych.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”