Air Canada zawiesiła ponad 800 pracowników za nie otrzymanie pełnej szczepionki przeciw COVID-19 zgodnie z przepisami federalnymi.
Dyrektor generalny Michael Russo powiedział we wtorek, że zdecydowana większość z 27 000 członków personelu pokładowego, agentów obsługi klienta i innych otrzymała dwa strzały.
„Nasi pracownicy wykonali swoją część pracy, a ponad 96 procent jest teraz w pełni zaszczepionych”, powiedział podczas telekonferencji z inwestorami. „Pracownicy, którzy nie zostali zaszczepieni lub nie mieli zwolnienia lekarskiego lub innego dozwolonego zwolnienia, zostali umieszczeni na urlopie bezpłatnym”.
Rzecznik firmy Peter Fitzpatrick powiedział w e-mailu, że zwolnienia „następują w całej firmie”, zamiast skupiać się na jakimkolwiek konkretnym stanowisku.
Wskaźniki są zgodne z tymi w WestJet Airlines, gdzie mniej niż cztery procent pracowników – mniej niż 300 z 7300 – jest nieszczepionych, podała firma w e-mailu.
Premier Justin Trudeau ogłosił w zeszłym miesiącu, że od 30 października Ottawa będzie wymagać od linii lotniczych podlegających regulacjom federalnym, przewoźników kolejowych i towarowych wprowadzenia obowiązkowych zasad szczepień dla pracowników.
Odzyskały się rezerwacje na czas wolny, ale nie podróże służbowe
Air Canada powiedział, że widzi nadzieję na horyzoncie, ponieważ przychody wzrosły z poziomu z czwartego kwartału w związku z wyższą sprzedażą zimową, mimo że nadal działają znacznie poniżej przepustowości sprzed pandemii i tracą setki milionów dolarów.
Lokalne rezerwacje na imprezy rozrywkowe odbiły się, co spowodowało, że od początku roku odwołano ponad 10 000 pracowników teatrów – 6500 z nich od lipca. Dyrektorzy powiedzieli we wtorek, że podróże służbowe pozostają na niskim poziomie, częściowo ze względu na ciągłą pracę zdalną.
COVID-19 podróżuje: co się zmieniło dla Kanadyjczyków
„Obserwujemy silne ożywienie VFR (odwiedzanie przyjaciół i krewnych), a ruch turystyczny nadal jest silny, szczególnie w Ameryce Północnej, po drugiej stronie Atlantyku i do słonecznych miejsc” – powiedziała podczas telekonferencji dyrektor handlowy Lucy Gillette.
„Byliśmy całkiem pewni, że w 2022 roku kanadyjskie firmy powrócą do swoich biur i że podróże służbowe powinny wrócić. Ale nie ma wątpliwości, że dla nas biznes jest trochę spóźniony”.
Przychody niemal potroiły się rok do roku, do ponad 2,1 miliarda dolarów w kwartale zakończonym 30 września, przekraczając oczekiwania o ponad 15 procent, według firmy Refinitiv zajmującej się danymi z rynków finansowych. Pojemność również wzrosła o 87 procent.
Jednak przychody spadły o ponad 60 procent w porównaniu z danymi Air Canada za trzeci kwartał w 2019 r., podczas gdy przepustowość pozostała o dwie trzecie niższa, ponieważ skutki COVID-19 nadal obciążały wyniki przewoźników.
Nie ma podręcznika na temat tego typu zdrowienia
„Nie ma podręcznika na temat tego rodzaju ożywienia ani żadnej książki w historii”, powiedział Russo, który objął stanowisko dyrektora generalnego w lutym.
„Nie ma wątpliwości, że jesteśmy bardzo zachęceni tym, co widzimy. Nie ma wątpliwości, że czas trwania ożywienia przesunął się z konsensusu z 2025 r. do co najmniej 2024, a być może 2023”.
W swoich prognozach linie lotnicze z Montrealu zapowiedziały, że w czwartym kwartale planuje zwiększyć przepustowość o około 135 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku. Jednak ta przepustowość – obliczona na podstawie skali branżowej zwanej dostępnymi milami miejscowymi – osiągnie ledwie połowę poziom przed pandemią.
Przepływy pieniężne netto w wysokości 153 mln USD znacznie przekroczyły oczekiwania analityków dotyczące spadku gotówki w wysokości 460 mln USD. Był to pierwszy kwartał, w którym linie Air Canada cieszyły się dodatnim przepływem pieniężnym od wybuchu pandemii.
Russo podkreślił również rekordowe wyniki wysyłek, które do tej pory wyniosły ponad 1 miliard dolarów w tym roku. Przewoźnik rozpoczął zmianę w kierunku frachtu lotniczego zeszłej wiosny, przekształcając kilka wycofanych Boeingów 767 na frachtowce.
Przy mniejszej liczbie lotów i mniejszej ilości ładunków przewożonych w lukach bagażowych samolotów pasażerskich wzrosła cena spedycji lotniczej. Inne linie lotnicze, takie jak American Airlines i United Airlines, rozpoczęły obsługę frachtu dopiero w zeszłym roku, mając nadzieję, że wykorzystają okazję do powstrzymania strat.
Wyższe ceny paliw wpłyną na ożywienie
Robert Kokounis, prezes firmy konsultingowej AirTrav Inc. Wyniki Air Canada z siedzibą w Toronto są „ogromnym źródłem optymizmu”.
Obawy budzą jednak nadal wysokie ceny paliw i tempo ożywienia podróży służbowych.
„Wielu pracowników nie jest już w biurze, firmy nadal korzystają z wirtualnych narzędzi konferencyjnych, a podróże lotnicze między biurami i lotami międzynarodowymi pozostają ograniczone” – powiedział Kokunis w e-mailu.
„Przynajmniej w krótkiej perspektywie czynniki te zmniejszą popyt na podróże służbowe, które tradycyjnie były największym wkładem do najlepszych linii lotniczych”.
Cena akcji Air Canada zamknęła się we wtorek o 1,01 USD, czyli 4,4 procent, do 24,02 USD.
Air Canada odnotowała stratę w wysokości 640 mln USD w porównaniu z trzecim kwartałem. Strata 1,79 USD na akcję rozwodnioną w czwartym kwartale w porównaniu ze stratą 685 mln USD, czyli 2,31 USD na akcję rozwodnioną w poprzednim roku.
Według Refinitiv analitycy spodziewali się straty w wysokości 554,7 mln USD, czyli 1,44 USD na akcję rozwodnioną.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”