Lot kosmiczny Jeff Bezos: Oto wszystko, co musisz wiedzieć

Ale podróż Bezosa i technologia, którą opracowała jego firma, aby go przez to przejść, bardzo różnią się od tej, którą przebył Branson. Blue Origin New Shepard to mała rakieta suborbitalna, która wystrzeliwuje pionowo z wyrzutni, zapewniając krótszą, ale większą prędkość niż samolot kosmiczny zbudowany przez Virgin Galactic z Branson. Ale podobnie jak Virgin Galactic, New Shepard jest przeznaczony do przewozu klientów, którzy przejeżdżają dziesiątki mil nad ziemią na kilka chwil nieważkości i panoramicznych widoków na ziemię.

New Shepard przeprowadził 15 automatycznych lotów testowych bez ludzi na pokładzie, a Bezos ogłosił na początku czerwca, że ​​zamierza odbyć swój pierwszy w historii lot załogowy, który zaplanowano na 20 lipca.
Widzowie będą mogli obejrzeć wszystko, co przypada na Blue Origin Transmisja na żywo, gdzie pokaże zewnętrzne ujęcia rakiety i kapsuły zmierzającej w kierunku wszechświata. (Zdjęcia w pomieszczeniach — i mimika Bezosa — zostaną udostępnione dopiero po locie.) Oczekuje się, że misje rozpoczną się we wtorek po 8 rano czasu wschodniego, jeśli pozwoli na to pogoda.

CNN Business będzie udostępniać transmisję na żywo i prowadzić bloga na żywo z aktualizacjami.

Oto wszystko, co musisz wiedzieć przed wielkim wydarzeniem.

Kto pójdzie?

Chociaż kapsuła New Shepard może pomieścić do sześciu osób, Bezos zabiera na ten inauguracyjny lot tylko trzy więcej. Wśród nich jest jego brat Mark Bezos; Wally Funk, 82-letni pilot i jedna z kobiet z „Mercury 13”; Niedawnym absolwentem szkoły średniej jest 18-latek Oliver Damon.
Bezos miał podróżować u boku tajemniczego oferenta, który niedawno wygrał aukcję Blue Origin, zgadzając się zapłacić 28 milionów dolarów za miejsce w locie, ale firma ogłosiła w czwartek, że osoba, która na razie poprosiła o anonimowość, musi to zrobić. Ukłony z powodu „konfliktów harmonogramu”. Daemon — za którego bilet zapłacił jego ojciec, założyciel holenderskiej firmy inwestycyjnej Jose Daemen — poleci do miejsca zwycięzcy aukcji.

Co się stanie?

Kiedy większość ludzi myśli o lotach kosmicznych, mają na myśli astronautę krążącego wokół Ziemi, unoszącego się w kosmosie przez co najmniej kilka dni.

Nie to zrobią bracia Bezos i ich współpasażerowie.

Pójdą prosto w górę i z powrotem, i zrobią to w krótszym czasie, około 11 minut, niż większość ludzi zajmuje dotarcie do pracy.

Wizualnie transmisja na żywo Blue Origin będzie wyglądać bardzo podobnie do tego, jak wyglądała większość doświadczeń związanych ze startem New Shepard w minionych latach: rakieta i kapsuła będą znajdować się na wyrzutni w prywatnych obiektach Blue Origin w wiejskim Teksasie — w pobliżu Van Horn, czyli około 120 km na wschód od El Paso.

Jeff Bezos poleci w kosmos pierwszym załogowym lotem rakietowym
Podzwrotnikowe bitwy New Shepherd osiągają około trzykrotnie prędkość dźwięku – około 2300 mil na godzinę – i lecą prosto w górę, aż rakieta zużyje większość swojego paliwa. Kapsuła załogi następnie odłącza się od rakiety na szczycie trajektorii i przez chwilę kontynuuje wznoszenie, zanim kapsuła poleci prawie na sam szczyt toru lotu, dając pasażerom kilka minut w stanie nieważkości. To trochę jak rozszerzona wersja nieważkości, której doświadczasz, gdy docierasz na szczyt wzgórza kolejki górskiej, tuż przed tym, jak grawitacja sprowadza twój rydwan – lub, w przypadku Bezosa, twoją kapsułę kosmiczną – krzyczącą z powrotem w kierunku Ziemi.
Grafika przedstawiająca profil lotu New Shepard dla Blue Origin.
Kapsuła New Shepard następnie wypuszcza dużą kolumnę spadochronów, aby spowolnić opadanie do mniej niż 20 mil na godzinę, zanim dotrze do Ziemi, a Bezos i jego współpasażerowie będą dotknięci jeszcze bardziej. Siedzenia amortyzujące.
Rakieta, która leci oddzielnie po odłączeniu się od kapsuły z człowiekiem, ponownie odpali swoje silniki i użyje komputerów pokładowych do wykonania dokładnego prostego lądowania. Lądowanie przypominające jest podobne do tego, co SpaceX robi ze swoimi rakietami Falcon 9, chociaż te rakiety są znacznie potężniejsze niż New Shepard i – tak – więcej Skłonny do wybuchu przy uderzeniu.
Część mediów będzie również mogła zobaczyć start i spotkać się z Bezosem i innymi pasażerami po wylądowaniu. Dziennikarze CNN Business będą na ziemi podczas lotu i będą publikować aktualne informacje na naszej stronie internetowej.

Czym to się różni od tego, co robią SpaceX i Virgin Galactic?

Lot Bezosa nadejdzie zaledwie dziewięć dni po tym, jak brytyjski miliarder Richard Branson wykonał swój naddźwiękowy lot na skraj kosmosu, w wyniku niespodziewanego ogłoszenia, które wyszło od jego firmy kosmicznej Virgin Galactic, kilka dni po tym, jak Bezos ogłosił zamiar udania się w kosmos . Przestrzeń.

Dwie męskie firmy – i ich maszyny PR – weszły od tego czasu do publicznego konkursu, chociaż sami miliarderzy powiedzieli, że nie są zainteresowani wyścigiem o to, by jako pierwszy wystrzelono w kosmos statkiem, który pomogli sfinansować .

Ale subtropikalna turystyka kosmiczna to nie wszystko, co Branson i Bezos realizują w swoich kosmicznych projektach. Nie jest też największym ani najważniejszym sektorem rozwijającego się komercyjnego przemysłu kosmicznego.

Jednak Branson, Musk i Bezos są porównywani od lat ze względu na ich podobieństwa – ci trzej mężczyźni wykorzystali bogactwo, które zgromadzili w innych branżach, aby realizować projekty kosmiczne. Oto jak się rozpadają:

SpaceX Elona Muska trafiło na pierwsze strony gazet i pobiło rekordy dzięki swojej technologii rakietowej – bardzo różnej od tego, co Blue Origin wystartuje we wtorek.

Najpierw SpaceX buduje rakiety orbitalne. Rakiety orbitalne muszą zebrać wystarczającą moc, aby osiągnąć co najmniej 17 000 mil na godzinę, czyli tak zwaną prędkość orbitalną, zasadniczo dając statkowi kosmicznemu wystarczającą moc, aby kontynuować orbitowanie wokół Ziemi, zamiast być natychmiast ściąganym przez grawitację. W ten sposób SpaceX może umieszczać satelity na orbicie lub transportować astronautów do iz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Jednak loty suborbitalne nie muszą podróżować z prawie taką samą prędkością. Muszą tylko osiągnąć wysokość powyżej znaku 50 mil – który rząd USA uważa za znak krawędzi kosmosu – lub znaku 62 mil, który jest uważany na całym świecie za linię demarkacyjną. (Oczekuje się, że Nowy Shepard osiągnie ponad 62 mile.)

To, co zrobi Nowy Shepard we wtorek, będzie bliższe temu, co zrobi Richard Branson – ten drugi, jeszcze Kosmiczny miliarder – planuje stworzyć swoją firmę, Virgin Galactic.

Virgin Galactic planuje również wypuścić bogatych turystów w przestrzeń suborbitalną, chociaż opracowała znacznie inny pojazd, aby się tam dostać. Zamiast pionowo wystrzeliwanej autonomicznej rakiety Virgin Galactic zbudowała eksperymentalny samolot kosmiczny, który startuje z pasa startowego (podobnie jak samolot) przymocowany do masywnego, uskrzydlonego statku-matki.

Virgin Galactic zakończył swoje loty testowe, a Branson został pierwszym miliarderem, który poleciał w kosmos rakietą, którą pomógł sfinansować 11 lipca.

Jak niebezpieczne jest to?

Z historycznego punktu widzenia podróże kosmiczne były ryzykowne. Chociaż stawka lotu Bezosa w przestrzeń suborbitalną niekoniecznie jest astronomiczna, jego firma kosmiczna Blue Origin spędziła większą część ostatniej dekady, prowadząc New Shepard przez serię udanych lotów testowych.

Loty suborbitalne wymagają również znacznie mniej energii i prędkości niż pociski orbitalne. Oznacza to, że rakieta potrzebuje mniej czasu na spalenie, niższe temperatury wypalają zewnętrzną powierzchnię statku kosmicznego, mniejszą siłę i ściskanie statku kosmicznego i ogólnie mniejsze szanse, że coś pójdzie nie tak.

Jednak za każdym razem, gdy człowiek przypina się do rakiety, istnieje ryzyko — a Bezos chyba doszedł do wniosku, że dla niego warto.

„Odkąd skończyłem pięć lat, marzyłem o podróżach kosmicznych” – napisał Bezos w swoim czerwcowym ogłoszeniu. Instagram.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *