Wystrzelenie na orbitę jednej z najbogatszych osób na Ziemi okazało się zbyt dużym skokiem dla ubezpieczycieli, którzy nie chcą ryzykować utraty Jeffa Bezosa ani jego towarzyszy kosmicznych.
CEO Amazona Bezos był przez całe życie entuzjastą kosmosu, rywalizując z Elonem Muskiem i Richardem Bransonem o zostanie pierwszym miliarderem, który poleciał poza ziemską atmosferę.
I chociaż firmy ubezpieczeniowe są dobrze znane z oferowania ubezpieczenia nawet najbardziej nietypowego ryzyka, potencjalne wypadki w kosmosie jeszcze do nich nie należą.
Bycie nieubezpieczonym w kosmosie nie jest niczym nowym. Richard Parker z firmy Assure Space powiedział, że NASA i Stany Zjednoczone generalnie nie kupują ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, ponieważ starty rządowe są ubezpieczone głównie przez podatników.
„Turystyka kosmiczna wiąże się ze znacznym ryzykiem, ale nie jest to problem, o który jeszcze pytają ubezpieczyciele na życie, ponieważ tak rzadko ktokolwiek podróżuje w kosmos” – powiedział Michael Barry, rzecznik Insurance Information Institute (III).
Istnieje rynek o wartości prawie 500 milionów dolarów na ubezpieczenie satelitów, rakiet i bezzałogowych lotów kosmicznych, ale nie ma prawnego wymogu, aby operator taki jak Blue Origin, założony przez Bezosa, ubezpieczał pasażerów od obrażeń lub śmierci lub ubezpieczał na życie turystów kosmicznych lub brokerzy i ubezpieczyciele.
„Nie znamy statusu nikogo ubezpieczonego od odpowiedzialności cywilnej pasażerów” – powiedział Reuterowi Neil Stevens, starszy wiceprezes ds. lotnictwa i kosmonautyki w Marsh, największym na świecie brokerze ubezpieczeniowym.
Zakładając, że wystartują zgodnie z planem w przyszłym miesiącu, Bezos i inni doświadczeni astronauci na statku kosmicznym New Shepard Blue Origin nie tylko spędzą kilka minut 100 kilometrów nad Ziemią w kapsule wielkości ciężarówki, ale także będą musieli wrócić. .
Jedyną grupą, która od lat 60. regularnie transportowała ludzi podzwrotnikowo, jest Virgin Galactic należąca do Bransona. Wszystkie były testami, z jednym niepowodzeniem w 2014 roku, które zakończyło się śmiercią. Dane Seradata SpaceTrak z 10 czerwca pokazały, że Blue Origin rozwiązało 15 lotów bezzałogowych statków powietrznych bez żadnych awarii.
Bezos, Blue Origin i Virgin Galactic nie odpowiedziały na prośby Reutera o komentarz na temat ich planów ubezpieczeniowych i zapisów lotów.
Różne profile ryzyka
Bycie nieubezpieczonym w kosmosie nie jest niczym nowym.
Ogólnie rzecz biorąc, NASA i Stany Zjednoczone nie kupują ubezpieczenia od odpowiedzialności, powiedział Richard Parker z Assure Space, jednostki AmTrust Financial, która zapewnia ubezpieczenie przestrzeni kosmicznej, ponieważ starty rządowe są ubezpieczone głównie przez podatników.
Ubezpieczyciele oczekują zwolnień z kutego żelaza i umów od komercyjnych firm zajmujących się podróżami w kosmos, zauważając, że nie będą ponosić żadnych obciążeń, jeśli pasażer umrze podczas lotu.
Rzecznik NASA powiedział w odpowiedzi e-mail, że astronauci NASA kwalifikują się do rządowych programów ubezpieczeń na życie.
Astronauci na misjach finansowanych przez rząd są starannie dobierani pod kątem ich wiedzy, umiejętności, sprawności i wyszkolenia na kilka lat przed startem, powiedział Charles Wheaton, kierownik ds. underwritingu polityki kosmicznej w firmie ubezpieczeniowej Global Aerospace.
„Oni i ich rodziny rozumieją ryzyko związane z pracą, którą wykonują” – powiedział Whitton.
Ale Wheaton powiedział, że studenci zajmujący się komercyjną przestrzenią kosmiczną mogą odbyć tylko kilka dni szkolenia podczas lotu suborbitalnego lub kilka miesięcy na wycieczce na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), dodając: „Są to dwa bardzo różne profile ryzyka, które firmy ubezpieczeniowe wezmą pod uwagę. konto.”
Blue Origin informuje na swojej stronie internetowej, że pasażerowie lotów kosmicznych zostaną przeszkoleni na dzień przed startem, w tym przeglądy misji i pojazdów, instrukcje bezpieczeństwa, symulacje misji i instrukcje dotyczące działań podczas lotu.
Virgin Galactic powiedział, że uczestnicy otrzymają trzydniowe szkolenie i przygotowanie przed startem.
Ubezpieczyciele oczekują zwolnień z kutego żelaza i umów od komercyjnych firm zajmujących się podróżami w kosmos, twierdząc, że nie będą ponosić żadnych obciążeń, jeśli pasażer umrze podczas lotu.
NASA wezwała przemysł do odpowiedzi na swoje plany ramowe odpowiedzialności za prywatne misje astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Plany NASA obejmują wymaganie od prywatnych astronautów wykupienia ubezpieczenia na życie.
To dopiero początek, ale ochrona dla turystów kosmicznych może być kolejnym krokiem, powiedział Tim Rush, starszy wiceprezes ds. przestrzeni kosmicznej w USA, w brokerze ubezpieczeniowym Gallagher, dodając, że rynek ubezpieczeń na życie zapewnia obecnie 2-5 milionów dolarów indywidualnego ubezpieczenia dla osób prywatnych. sektor. Astronauci.
Jedynym obowiązkowym ubezpieczeniem mającym zastosowanie do komercyjnych operatorów kosmicznych jest odpowiedzialność cywilna, powiedział Akiko Hama, dyrektor wykonawczy ds. ubezpieczenia klientów i lotnictwa w Global Aerospace, na pokrycie szkód mienia naziemnego lub latającego samolotu.
Blue Origin planuje, że jego sześciomiejscowy statek kosmiczny wystartuje 20 lipca i przeleci cztery minuty poza granicę między atmosferą ziemską a przestrzenią kosmiczną, gdzie pasażerowie doświadczą całkowitej nieważkości.
Pytanie za milion dolarów
Ubezpieczyciele i brokerzy powiedzieli agencji Reuters, że głównym pytaniem o rozwój sektora jest to, czy ryzyko związane z turystyką mieści się w zakresie ubezpieczeń kosmicznych lub lotniczych.
Według Marsha Stevensa, czy loty związane z turystyką kosmiczną są objęte ubezpieczeniem lotniczym, czy kosmicznym, to „pytanie za milion dolarów”.
Powiedzieli, że wszystkie działania w kosmosie regulują Traktat o Przestrzeni Kosmicznej Organizacji Narodów Zjednoczonych i Konwencja o odpowiedzialności cywilnej z 1972 r., a bardzo niewiele krajów ma ramy prawne dla komercyjnych lotów kosmicznych z udziałem ludzi.
Pierwsza polisa ubezpieczeniowa dla lotnictwa została wypisana przez Lloyd’s of London w 1911 roku. Kilka lat później rynek ubezpieczył Charlesa Lindbergha i jego jednosilnikowy samolot na 18 000 dolarów podczas ich nieprzerwanego lotu z USA do Europy.
Loty kosmiczne są różne, powiedział Marsh-Stevens, ponieważ pasażerowie wracają do tego samego miejsca, z którego wyjechali, co technicznie sprawia, że lot krajowy nie może mieć zastosowania do ubezpieczenia lotów międzynarodowych, co oznacza, że nie będzie również ograniczeń odpowiedzialności.
„Rynek lotnictwa, ubezpieczeń lotniczych i tym podobnych jest mniej chętny do podejmowania ryzyka związanego ze statkami kosmicznymi” – powiedział, dodając, że to, czy podróże związane z turystyką kosmiczną wchodzą w zakres lotnictwa, czy ubezpieczenia kosmicznego, to „pytanie za milion dolarów”.
Chociaż podróże lotnicze podlegają przepisom określającym odpowiedzialność linii lotniczych w przypadku śmierci pasażera, Stevens powiedział, że nie był świadomy planów dotyczących podobnych przepisów dotyczących turystyki kosmicznej.
Jednak Wheaton powiedział, że Global Aerospace zaczął otrzymywać zapytania od firm dotyczące misji suborbitalnych.
„Za 10 lat być może te dwie linie, lotnictwo i lot kosmiczny, będą wyglądać bardzo podobnie” – powiedział Parker z firmy Assure Space.
„Niektórzy ustawodawcy powiedzą gdzieś: »Słuchaj, teraz mamy przeciętną atmosferę latającą na tych pojazdach nośnych i musimy je chronić«” – dodał Parker.
GÓRNY OBRAZ: Na zdjęciu z 9 maja 2019 r. Jeff Bezos przemawia przed modelem lądownika Blue Moon firmy Blue Origin w Waszyngtonie. W 2020 r. Administrator NASA Jim Bridenstine powiedział, że przestrzeń kosmiczna jest obecnie rynkiem o wartości 400 miliardów dolarów, w tym satelitami. Otwarcie lotów kosmicznych dla płacących klientów, powiedział, może rozszerzyć rynek do 1 biliona dolarów. (Zdjęcie AP/Patrick Simansky)
Wątki
przewoźnicy