TORONTO – Cineplex w dalszym ciągu odczuwał skutki podwójnego uderzenia Hollywood w drugim kwartale, ale koniec tego okresu był punktem zwrotnym.
Sprzedaż biletów wzrosła w czerwcu i lipcu dzięki „Inside Out 2”, „Deadpool i Wolverine”, „Twisters” i „Despicable Me 4” w kinach, powiedział w piątek dyrektor generalny sieci kin z siedzibą w Toronto, Ellis Jacob.
Jednak okres poprzedzający premierę letnich hitów kinowych został zahamowany przez zmniejszającą się ofertę filmową – wynik wielomiesięcznego strajku Gildii Scenarzystów Amerykańskich i Gildii Aktorów Ekranowych – Amerykańskiej Federacji Artystów Telewizyjnych i Radiowych. Strajki opóźniły premiery długo oczekiwanych filmów, w tym „Avatar 3” i „Dune: Część 2”.
Strajk scenarzystów zakończył się we wrześniu, a aktorzy opuścili pikiety w listopadzie.
„Pracując w tej branży od ponad 35 lat, widziałem przypływy i odpływy na rynku filmowym, ale zawsze pozostaje prawdą, że gdy pojawia się fascynująca treść, widzowie udają się do lokalnego kina, aby uciec i zanurzyć się w filmie ”, powiedział Jacob podczas telekonferencji z analitykami finansowymi we wszelkiego rodzaju filmach.
Cineplex podał w piątek, że w kwartale od 1 kwietnia do 30 czerwca poniósł stratę w wysokości 21,4 mln dolarów, czyli 33 centy na akcję rozwodnioną. Wynik za drugi kwartał można porównać do zysku w wysokości 176,5 mln dolarów, czyli 1,99 dolara na akcję rozwodnioną rok temu.
Całkowite przychody w drugim kwartale wyniosły 277,3 mln dolarów, w porównaniu z 367,9 mln dolarów w tym samym kwartale ubiegłego roku, a liczba widzów w kinach w drugim kwartale osiągnęła 8,7 mln osób, w porównaniu z 12,8 mln w roku ubiegłym.
Przedstawienie odzwierciedliło występy innych światowych sieci kin, takich jak AMC Entertainment, które w ostatnim kwartale podobnie odnotowały straty i spadki przychodów.
„Wszyscy odczuliśmy skutki strajków w Hollywood w pierwszej połowie 2024 r.” – powiedział Jacob, potwierdzając, że branża zawsze uważała, że biznes będzie ucierpiał na „powolnym początku” kwartału.
Ale wykrył także „kluczową zmianę” w tym kwartale, kiedy w kinach pojawiło się więcej dużych filmów, a Cineplex wypuścił szereg wydarzeń, w tym operę Metropolitan Madame Butterfly i międzynarodowy turniej krykieta Twenty20.
Jacob powiedział, że „Madame Butterfly” to najmocniejszy tytuł operowy, jaki Cineplex widział od 2019 roku, a mecz krykieta między Indiami a Pakistanem był najchętniej odwiedzanym wydarzeniem sportowym, jakie organizowano od 2016 roku.
Cineplex od dawna korzysta z takich alternatywnych programów, aby przeciwdziałać wahaniom sprzedaży i może odegrać rolę w pomaganiu firmie w nawigacji w przyszłości, w której niektóre studia będą bardziej selektywne w wyborze kręconych filmów, co może prowadzić do mniejszej ilości treści.
Zapytany o te oczekiwania Jacob powiedział w wywiadzie: „Nie martwię się tak bardzo, jak bym był, ponieważ naprawdę wypełniliśmy dużą lukę treściami międzynarodowymi, co ogromnie nam pomogło”.
W drugim kwartale jego firma wyświetlała filmy pendżabskie, takie jak Jat i Julia 3, Shinda Shinda No Baba i Shire, przy czym Cineplex odpowiadał za 75% całkowitych przychodów ze sprzedaży biletów w Ameryce Północnej.
Jeśli chodzi o filmy międzynarodowe, Cineplex często wykorzystuje sztuczną inteligencję do skanowania mediów społecznościowych, aby określić, jak części kraju zareagują na zbliżającą się premierę filmu. Na podstawie wyników firma ustala, gdzie film będzie wyświetlany i w jakim języku. Technologia ta pomaga także Cineplex przewidywać wydajność filmu.
„Był bardzo skrupulatny w wykonywaniu tych zadań” – powiedział Jacob.
Cineplex będzie nadal korzystać z tej technologii, co przyczyniło się do najwyższej miesięcznej frekwencji w roku w lipcu, kiedy sieć odwiedziła 5,5 miliona gości.
Liczby te spowodowały wzrost ceny akcji Cineplex o około 69 centów, czyli prawie osiem procent, do 9,66 dolara przed zamknięciem rynków w piątek.
Choć ogólna frekwencja w drugim kwartale spadła, to ci, którzy odwiedzili kina, wydali więcej. Przychody ze sprzedaży biletów Cineplex wyniosły w tym kwartale 13,11 USD na patrona, w porównaniu z 12,84 USD rok temu, podczas gdy przychody ze sprzedaży biletów na osobę wyniosły 9,56 USD, w porównaniu z 9,21 USD w tym samym kwartale ubiegłego roku.
Wzrosty te kontrastują z sytuacją wielu sprzedawców detalicznych, którzy odnotowali spadek wydatków konsumenckich, w miarę jak Kanadyjczycy w dalszym ciągu zmagają się z rosnącymi stopami procentowymi, inflacją i oprocentowaniem kredytów hipotecznych.
Podczas siedmiu z ostatnich dziewięciu recesji dyrektor finansowy Cineplex odnotował wzrost przychodów ze sprzedaży biletów.
„(Klienci) chcą zanurzyć się w rozrywce poza domem i ograniczyć ją od koncertów i profesjonalnych wydarzeń sportowych po wyjścia do kina” – powiedział Gord Nelson podczas rozmowy telefonicznej z analitykami.
Cineplex jest gotowy zaspokoić potrzeby osób poszukujących mniejszych lokali, otwierając dwa salony gier i restauracje w Montrealu i Vancouver oraz Playdium Center w Toronto obok lokalizacji Fairview Mall.
Nowy teatr zostanie otwarty także w kompleksie handlowym Royal Mount w Montrealu. Otwarcie wszystkich hal planowane jest na IV kwartał 2024 roku.
Do końca roku do kin trafią „Sok z żuka”, „Wicked”, „Moana 2”, „Mufasa: Król Lew” i „Joker 2”.
W przyszłym roku świat doczeka się także sequeli Jurassic World, Mission Impossible, Captain America, Avatar i Wicked, a Jacob uważa, że lista po 2025 roku wygląda jaśniej.
„Seria odnoszących sukcesy filmów, które mają się ukazać w ciągu najbliższych kilku lat, jest naprawdę niesamowita” – dodał.
Ten raport The Canadian Press został po raz pierwszy opublikowany 9 sierpnia 2024 r.
Firmy wymienione w tej historii: (TSX:CGX)
Tara Deschamps, prasa kanadyjska