Pani Meloni określiła swoją wizytę jako „dowód woli rozpoczęcia nowego etapu i wznowienia naszej dwustronnej współpracy”.
Powiedziała także, że oba kraje podpisały porozumienie mające na celu zacieśnienie współpracy w dziedzinie pojazdów elektrycznych i energii odnawialnej.
W oświadczeniu wydanym przez swoje biuro chiński premier Li Keqiang powiedział, że oba kraje dążą do zacieśnienia „wzajemnie korzystnej współpracy między małymi i średnimi przedsiębiorstwami w dziedzinach przemysłu stoczniowego, lotnictwa, nowych energii i sztucznej inteligencji”.
Włochy były jedynym dużym krajem zachodnim, który przyłączył się do Inicjatywy Pasa i Szlaku, jednego z najbardziej ambitnych chińskich projektów handlowych i infrastrukturalnych.
Posunięcie to spotkało się wówczas z ostrą krytyką ze strony Stanów Zjednoczonych i niektórych innych głównych krajów zachodnich.
Od objęcia urzędu w 2022 r. Meloni stara się prowadzić politykę zagraniczną bardziej prozachodnią i pronatowską niż jej poprzedniczki.
Przed wycofaniem się z Inicjatywy Pasa i Szlaku pani Meloni określiła decyzję poprzedniego rządu o przystąpieniu do niej jako „poważny błąd”.
Pod jej przywództwem Włochy podjęły działania, aby uniemożliwić chińskiemu przedsiębiorstwu państwowemu przejęcie kontroli nad gigantem oponiarskim Pirelli.
Rzym poparł także niedawne posunięcie Komisji Europejskiej mające na celu nałożenie ceł w wysokości do 37,6% na pojazdy elektryczne importowane z Chin.
Dwustronna wymiana handlowa między obydwoma krajami osiągnęła w ubiegłym roku 66,8 miliarda euro (56,3 miliarda funtów), co czyni Chiny największym po USA partnerem handlowym Włoch poza UE.