Kiedy opracujesz nowy rodzaj misji kosmicznej, spodziewaj się poczekać.
Taka była wiadomość od trzech astronautów Artemis 2, którzy obecnie mają udać się na Księżyc nie później niż we wrześniu 2025 r., czyli około rok później niż przewidywano. W poprzedniej misji bezzałogowej Artemis 1 doszło do nieoczekiwanej erozji osłony termicznej statku kosmicznego Orion podczas jego ponownego wejścia w atmosferę ziemską. Był to jeden z głównych powodów zmiany harmonogramu Artemidy 2 w styczniu, choć problem został rozwiązany od czasu lądowania Oriona w grudniu 2022 r.
Komentarze załogi Księżyca z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego (KSC) były szczególnie trafne; Ich wywiady przeprowadzone na początku maja miały miejsce na kilka dni przed przełożeniem misji statku kosmicznego Starliner Boeinga, mającego na celu swoją pierwszą w historii misję z astronautami, co najmniej do wtorku (21 maja) z powodu problemu z zaworem rakiety Atlas V należącej do United Launch Alliance (This wiadomość pojawia się po tym, jak Starliner wystrzelony na Międzynarodową Stację Kosmiczną został zmodyfikowany kilka lat po wystąpieniu kilku problemów technicznych, wymagających dodatkowej misji testowej bez astronautów i innych modyfikacji.)
Dlatego specjalista od misji Artemis 2, Jeremy Hansen z Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej, nalegał, aby każdy obserwujący te misje dostosował swoje oczekiwania. „Jeśli jedyne, co zrobisz, to uprościć program tak, aby rozpoczynał się w określonym dniu, który początkowo wyznaczyłeś jako cel, możesz mieć poczucie, że cały czas ponosisz porażkę” – powiedział Hansen.
Powiązany: Inspektor generalny NASA stwierdza, że problemy z osłoną termiczną Oriona „stanowią poważne ryzyko” dla bezpieczeństwa załogi Artemis 2
Chociaż daty startu NASA są jak najbardziej realistyczne, Hansen powiedział, że widzi opóźnienie „całkowicie w innym kierunku”. (Warto zauważyć, że Hansen jeszcze nie odbył podróży w kosmos, odkąd został wybrany na astronautę w 2009 r., głównie dlatego, że miejsca w przestrzeni kosmicznej CSA pojawiają się zwykle raz na pięć lub sześć lat ze względu na skromne fundusze agencji w porównaniu z innymi agencjami).
Dla Hansena opóźnienie ma tę zaletę: „Jeśli potrafisz zidentyfikować problem bez zabijania kogoś, jest to ogromny sukces, a jeśli potrafisz znaleźć sposoby jego rozwiązania, wyciągnąć z niego wnioski i jeszcze lepiej go naprawić .”
Kontynuował: „Myślę, że ostatecznie ważne jest również, aby zdać sobie sprawę, że nigdy nie będziemy w stanie zredukować tego ryzyka do zera. Wszystkiego, czego się da, nauczymy się w naszych obiektach testowych, nauczymy się wszystkiego, co się da”. [in what] Nauka może to osiągnąć w rzeczywistości. Ostatecznie nadal będziemy narażeni na pewne nieznane ryzyko, które będziemy musieli zaakceptować. Ale to część eksploracji kosmosu.”
Oprócz Hansena astronautami Artemis 2 są dowódca NASA Reed Wiseman, pilot NASA Victor Glover (który stanie się pierwszą czarną osobą, która opuści niską orbitę okołoziemską, LEO) i specjalistka ds. misji NASA Christina Koch (pierwsza kobieta, która przekroczy LEO ). Hansen będzie pierwszą osobą spoza Ameryki, która wyjdzie poza niską orbitę okołoziemską. Do misji zostali przydzieleni w kwietniu 2023 r.
Temat osłony termicznej powrócił w wiadomościach w tym miesiącu po tym, jak Biuro Generalnego Inspektora (IG) NASA opublikowało raport stwierdzający, że problemy z ablacją stwarzają „znaczące ryzyko” dla bezpieczeństwa Artemis 2. NASA znalazła ponad 100 obszarów osłony termicznej Oriona za pomocą Według IG spodziewana jest niepewna korozja.
„W niedawnym raporcie IG osłona termiczna przyciąga wiele uwagi. Ale już tak było; to nie jest nic nowego” – Glover powiedział Space.com w osobnym wywiadzie dla KSC. „Niektórym osobom raport IG wydaje się wielką sprawą, ale my o tym rozmawialiśmy [the heat shield] „To jeden z najważniejszych problemów, jaki mamy od mniej więcej czasu lądowania Artemidy 1”.
Glover podkreślił, że kiedy ludzie mu współczują w związku z „opóźnianiem” misji, jego zdaniem lepszym określeniem jest „poprawiony”, ponieważ „system musiał się sam skorygować”, aby umożliwić bezpieczniejszy start. Podkreślił, że załoga nie była zaskoczona i nie uznała zmiany rozkładu za „sprawę negatywną”.
Powiązany: Należąca do NASA sonda kosmiczna Artemis 1 Orion pomyślnie wykonała misję na Księżyc pomimo problemu z osłoną termiczną
„Dzięki temu czas na analizę osłony termicznej i naprawę mobilnej wyrzutni jest mniej stresujący” – powiedział Glover, były pilot testowy Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Potężny start Artemidy 1 spowodował pewne szkody dla operatora komórkowego. Dodał, że zbadane zostaną również inne kwestie, takie jak pękanie pianki w rdzeniu rakiety Artemis 1 Space Launch System.
Powiązany: Ogromna rakieta księżycowa Artemis 1 wysadziła drzwi wind w wieży startowej NASA (wideo)
Glover powiedział, że szkolenia również trwają, ponieważ Artemis 2 ma na celu być „awangardą, awangardą i znaleźć ścieżkę” dla przyszłych misji na Księżyc. Następne 18 miesięcy będzie wypełnione, jak to nazywa, „trzema K”: szkoleniami, testowaniem i wystąpieniami (lub zaangażowaniem publicznym). Podkreślił, że testy osłony termicznej są kontynuowane na całym świecie we współpracy z NASA, Ministerstwem Obrony Narodowej i innymi miejscami.
Weissman, który jest także byłym pilotem testowym Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, powiedział Space.com w swoim wywiadzie dla KSC, że głównym celem programów rozwojowych nie powinny być ramy czasowe. „Głównym celem programu rozwoju, jeśli pominąć wszystko inne, jest latanie” – powiedział.
„Kiedy budujesz nowy pojazd, nie ma znaczenia, ile wymagań określisz i ile programów kwalifikacyjnych określisz. Kiedy ludzkie ręce będą próbowały złożyć niesamowicie potężną i złożoną maszynę, ujawnią się pewne problemy. ” dodał. „Będzie wiele rzeczy, których nauczysz się w miarę zbliżania się do startu”.
Problemy rozwiązuje się, podkreślił Weisman, „po przelocie kilkoma pojazdami, ponieważ zaczyna się pozbywać tych rzeczy. Ale powiedziałbym też, że w lotach kosmicznych nie ma czegoś takiego jak rutyna. I myślę, że właśnie się tego nauczyliśmy historii, to będzie. Co jakiś czas pojawia się zakręt, z którym trzeba się zmierzyć, rozwiązać, naprawić i zintegrować.