Zdjęcie: Canadian Press
Priya Dillon, która wraz z rodziną prowadzi kilka lokali A&W, zaprasza przyjaciela na pikantne frytki PERi-PERI w lokalu A&W w Mississauga w Ontario, w piątek, 9 lutego 2024 r. THE CANADIAN PRESS/Nathan Dennett
Kiedy Priya Dillon odwiedziła sklep A&W w Windsor w Ontario w grudniu 2022 r., przeżyła moment „aha”, gdy klient poprosił, aby jej zwykły talerz – dwie babeczki i dwa ciastka – zamienił na kanapki.
Pracownicy i klienci 40 franczyz A&W prowadzonych przez rodzinę Dillon zastępują frytki pasztecikami wołowymi od co najmniej dziesięciu lat, ale Dillon wcześniej zauważył to tylko w lokalizacjach w Greater Toronto Area.
Ten zbieg okoliczności sprawił, że postanowiła odkryć skalę tego zjawiska, dlatego zapytała o franczyzobiorców.
„Każdy franczyzobiorca mówił: «O mój Boże. Sprzedajemy to… musimy mieć jakąś pozycję w menu»” – wspomina Dillon.
„Wydaje mi się, że w tamtym czasie centrala mówiła: «O mój Boże, to nie jest tylko sprawa Priyi (Dillon), Mississauga, Brampton. „To… coś związanego z Kanadą”.
W poniedziałek ten ogólnokanadyjski status został naprawdę ugruntowany, kiedy firma A&W Canada wprowadziła na rynek od wybrzeża do wybrzeża swoje pikantne frytki Peri Peri.
Kanapka za 3,99 dolarów składa się z pasztecika z brązową cebulą, przybranego czerwoną cebulą, sałatą, pomidorami i ostrym sosem, umieszczonego pomiędzy dwiema tostowanymi bułeczkami. Jest dostępny przez ograniczony czas wraz z wersjami z panierowaną piersią kurczaka lub stekiem wołowym.
Ta kanapka z brązem ziemniaczanym to nie tylko zwycięstwo klientów i pracowników Dhillon, ale także okno na obecną wrażliwość kształtującą działalność fast foodów.
Kanapka jest pikantna, inspirowana kuchnią południowoazjatycką, bezmięsna, niedroga i powstała na podstawie próśb klientów o „hakowanie” — obecnie coraz częściej na celowniku znajdują się wszystkie sieci sklepów z atrybutami.
„Ludzie stają się coraz bardziej świadomi tego, co jedzą i jak to jedzą… i eksperymentują ze smakami” – powiedziała Karan Suri, dyrektor ds. rozwoju menu w A&W Canada.
Tworzenie nowej kanapki trwało miesiące, z czego większość wydano na sos peri-peri, ponieważ pozostałe produkty były już filarami A&W Canada.
Za pomocą sosu Suri chciał zapewnić ciepło bez przytłaczania kanapki, ale musiał mieć pewność, że składniki dobrze się ze sobą wymieszały aż do końca.
Może to być trudne, biorąc pod uwagę, że sok z cytryny – często podawany do piri piri w Ameryce Północnej – zwykle jest dobry pierwszego dnia dodania go do sosu, ale kilka dni później smakuje bardziej kwaśnie – stwierdziła Suri.
Szacuje, że uzyskanie sosu wymagało 11 prób, czyli o połowę mniej, niż czasami potrzeba.
W połączeniu z innymi elementami kanapka przypomina aloo tikki, popularne południowoazjatyckie danie składające się z placków ziemniaczanych, często spożywanych jako przekąska lub umieszczanych między chlebem.
Dillon postrzega nową kanapkę jako wyraz uznania dla społeczności południowoazjatyckiej, która w 2021 r. będzie reprezentować 2,6 miliona ludzi, czyli 7,1% populacji Kanady.
„To jak: «Widzimy cię, kim jesteś i oto coś, co naszym zdaniem naprawdę będzie pasować do tego, czego szukasz»” – powiedział Dillon.
„Odnosi się to również do grupy demograficznej, która być może w tej chwili nie będzie odwiedzać A&W”.
Mieszkańcy Azji Południowej często szukają pikantnej i bezmięsnej żywności – to dwa czynniki, do których w ostatnich latach bardziej przystosowały się restauracje szybkiej obsługi.
Na przykład McDonald's wprowadził w Kanadzie kanapkę z kurczakiem z chrupiącą miodem, a Burger King oferuje kilka pozycji menu objętych efektem specjalnym „Angry Sauce”.
„Więcej moich znajomych jest otwartych na próbowanie pikantnych rzeczy. Przyprawy nie są już w stylu: «O nie, nie mogę tego znieść»” – powiedziała Suri.
Wzrosło również zainteresowanie opcjami wegetariańskimi, ponieważ niektórzy zmniejszają ilość mięsa w swojej diecie, a inni szukają opcji spełniających wymagania dietetyczne, religijne lub kulturowe.
Nowa kanapka A&W Canada jest na bazie warzyw, ale jej sos zawiera niewielką ilość żółtka jaja w celu emulgowania.
Inne bezmięsne opcje A&W Canada obejmują burgera Beyond Meat.
Starbucks Canada, Tim Hortons i Burger King również eksperymentowały z kanapkami bezmięsnymi, choć Suri stwierdziła, że żywność pochodzenia roślinnego nie jest już tak popularna jak kilka lat temu.
Niezależnie od składników Dillon uważa, że cena wielu osobom przypadnie do gustu; 3,99 USD jest tańsze niż inne kanapki typu fast food.
„Mamy obecnie ograniczone środki finansowe” – powiedział Dillon. „Nie ma znaczenia, w jakim biznesie się znajdujesz, wszystko jest po prostu trudne”.
Wyobraża sobie kanapkę jako posiłek, który można zjeść z dodatkami lub jako popołudniową przekąskę.
Dillon i Suri uważają, że niezależnie od tego, kiedy zostanie to poruszone, opinia publiczna powinna uznać to za znak, że została wysłuchana.
„Nie znam wielu globalnych firm, w których pracownicy mogliby wymyślić przepis i polecić go biurom firmy, a oni… umieściliby go w ogólnokrajowym kalendarzu” – stwierdziła Suri.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”