Polska buduje część brytyjskiego okrętu wojennego – dlaczego?

Polska buduje część brytyjskiego okrętu wojennego – dlaczego?

Polityka Wielkiej Brytanii polegająca na niebudowaniu skomplikowanych okrętów wojennych za granicą ma przede wszystkim na celu zachowanie potencjału kraju w zakresie budowy statków, ochronę miejsc pracy oraz utrzymanie niezbędnych zdolności i infrastruktury do celów obrony narodowej.

Polityka ta nie oznacza jednak, że Wielka Brytania nie może angażować się we współpracę międzynarodową, partnerstwo czy outsourcing określonych komponentów do swoich okrętów wojennych.

W przypadku budowy części okrętu dla Anglii w ramach umowy między Anglią a Polską na rzecz budowy przez Polskę okrętu wojennego projektu brytyjskiego dla własnej floty, układ ten nie był sprzeczny z polityką Anglii z kilku powodów:

  • Współpraca i dzielenie się technologią: Umowa między Wielką Brytanią a Polską umożliwia obu krajom korzystanie z wiedzy i umiejętności drugiej strony. Polska mogłaby zbudować zaprojektowany przez Brytyjczyków okręt wojenny dla własnej marynarki wojennej, podczas gdy Wielka Brytania mogłaby wykorzystać polskie możliwości produkcyjne w zakresie określonych komponentów. To porozumienie pomaga wzmocnić międzynarodowe partnerstwa i wspierać współpracę między obydwoma krajami.
  • Outsourcing ograniczony: Kontrakt obejmuje tylko wybrane części polskiego okrętu, a nie cały kompleks okrętów wojennych. Większość prac, w tym końcowy montaż i integracja, będzie nadal wykonywana w Wielkiej Brytanii. Takie podejście gwarantuje, że Wielka Brytania zachowa kontrolę nad najważniejszymi aspektami procesu budowy statków zgodnie ze swoją polityką.
  • Zachowanie krajowych zdolności: pozwalając Polsce na budowę części statku, Wielka Brytania może skupić się na innych aspektach procesu budowy statku, takich jak projektowanie, integracja systemów i montaż końcowy. Ten podział pracy umożliwia Wielkiej Brytanii utrzymanie zdolności w zakresie krajowego przemysłu stoczniowego bez pełnego outsourcingu budowy skomplikowanych okrętów wojennych.

Koncepcje ekonomiczne

W niektórych przypadkach bardziej opłacalne i wydajne może być outsourcing określonych komponentów lub części statku bez podważania ogólnych zdolności Wielkiej Brytanii w zakresie budowy statków lub interesów bezpieczeństwa narodowego. Angażując się w taką współpracę międzynarodową, Wielka Brytania może wykorzystać swoje zasoby i zapewnić pomyślną realizację swoich programów morskich.

Krótko mówiąc, po tym, jak Wielka Brytania i Polska zawarły umowę o wartości 1,4 miliarda funtów, polskie jednostki budowlane dla Wielkiej Brytanii i brytyjskie jednostki budowlane dla Polski są budowane w Polsce w ramach przetargu na budowę podobnych statków dla Warszawy. Dostarczyć Marynarce Wojennej RP fregaty klasy Miecznik na podstawie projektu Typ 31.

Korzyści dla przemysłu brytyjskiego

W ramach umowy Wielka Brytania buduje części polskich statków, w szczególności w stoczni Rosyth w Szkocji. Ponadto stocznia Rosyth buduje również jednostki dla Polski, co przekłada się na więcej pracy w całej Szkocji.

To porozumienie nie tylko pozwoli Wielkiej Brytanii wykorzystać swoje zasoby i zapewnić pomyślną realizację projektów morskich, ale także przyniesie znaczące korzyści szkockiemu przemysłowi, tworząc więcej miejsc pracy i możliwości. Porozumienie podkreśla obopólne korzyści wynikające ze współpracy międzynarodowej w przemyśle stoczniowym, ponieważ sprzyja międzynarodowym partnerstwom przy jednoczesnej poprawie gospodarek krajowych.

Umowa między Polską a Polską dotycząca budowy określonych części brytyjskiego okrętu i brytyjskiego okrętu wojennego dla własnej marynarki wojennej nie jest niezgodna z brytyjską polityką niebudowy skomplikowanych okrętów wojennych za granicą, ponieważ jest to ograniczona i strategiczna współpraca, która wzmacnia krajowe możliwości budowy statków w Wielkiej Brytanii i partnerstw międzynarodowych.

Porozumienie przynosi korzyści szkockiemu przemysłowi, tworząc więcej miejsc pracy i możliwości w Rosyth Shipyard, demonstrując obopólne korzyści wynikające z międzynarodowej współpracy w przemyśle stoczniowym przy budowie jednostek okrętowych dla Wielkiej Brytanii i Polski.

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *