Niniejsza publikacja analizuje najnowsze zmiany w polityce i legislacji związane z ramami regulacyjnymi wychwytywania, utylizacji i składowania dwutlenku węgla (CCUS) w Kolumbii Brytyjskiej. Od tego czasu zawiera również aktualne informacje na temat centrów sekwestracji dwutlenku węgla w Albercie Nasz ostatni wpis na ten temat w kwietniu 2022 r.
Rozwój CCUS w Kolumbii Brytyjskiej
Jak omówiono w Nasz ostatni wpisminęła pne Ustawa o zmianie prawa energetycznego, 2022 r [PDF] (Ustawa) z dnia 24 listopada 2022 r. o zmianie przepisów regulujących zasoby energetyczne w woj. Ustawa została już zmieniona Prawo naftowe i gazowe[1] (PNGA) w celu wyjaśnienia aspektów ram regulacyjnych BC CCUS, w tym czasu trwania wymaganego dla projektów CCUS, oraz, między innymi, zmiany nazwy BC Oil and Gas Commission na BC Energy Regulator.
Zmieniona PNGA zawiera wymagania dotyczące praw, które należy uzyskać, aby poszukiwać, uzyskiwać dostęp, rozwijać i wykorzystywać warstwy wodonośne do składowania lub usuwania dwutlenku węgla (CO2). Chociaż prawa, które należy uzyskać w takich celach, mogą być trudne do zrozumienia w samym PNGA, Departament Energii, Minerałów i Innowacji Niskoemisyjnych BC (Ministerstwo) opublikował Wytyczne dotyczące własności podpowierzchniowej do składowania i utylizacji dwutlenku węgla [PDF] (Dowody) W tym względzie jest to jaśniejsze.
Dowody wskazują, że istnieją dwa rodzaje gospodarstw, które można uzyskać w celu składowania lub unieszkodliwiania dwutlenku węgla:[2]
- Leasing ropy naftowej i gazu ziemnego (PNG) wydany zgodnie z częścią 6 ustawy PNGA lub sekcją 71 ustawy PNGA
- Licencja na zbiornik magazynowy wydana zgodnie z sekcją 130 PNGA
Dzierżawa PNG umożliwia posiadaczowi korzystanie ze zbiornika magazynowego do przechowywania lub unieszkodliwiania gazu ziemnego i innych materiałów związanych z operacjami PNG, w tym dwutlenku węgla wydobywanego z odwiertu lub wychwytywanego w obiekcie PNG.[3]
Natomiast pozwolenie na zbiornik umożliwia posiadaczowi korzystanie ze zbiornika do przechowywania lub usuwania dwutlenku węgla z dowolnego źródła (tj. dwutlenku węgla niezwiązanego z działalnością PG). Posiadacz pozwolenia PG, koncesji wiertniczej lub dzierżawy może wystąpić do Ministerstwa o pozwolenie na zbiornik magazynowy. Alternatywnie, bez uprzedniego uzyskania takich praw PNG lub jeśli potrzebne są dodatkowe informacje w celu potwierdzenia, że podziemny zbiornik może być wykorzystywany do składowania lub składowania dwutlenku węgla, można uzyskać koncesję na poszukiwanie zgodnie z sekcją 126 PNGA, a następnie uzyskać pozwolenie na składowanie pozwolenie na cysternę można złożyć w ten sam sposób.[4]
Więcej informacji o dzierżawach PNG, koncesjach złożowych i koncesjach poszukiwawczych dostępnych jest w katalogu, w tym informacje o procesie ich uzyskiwania.[5]
Sekwestracja węgla w Albercie
W kwietniu 2022 r. my Omów sześć propozycji Rząd Alberty został wybrany do dalszej oceny w wyniku pierwszego zapytania ofertowego na kompletne propozycje projektów (RFPP) dotyczącego rozwoju i eksploatacji centrów sekwestracji dwutlenku węgla w prowincji. Od tego czasu wszystkie sześć propozycji zawarło umowy oceniające z Albertą w celu dalszego zbadania ich przydatności do przechowywania emisji przemysłowych. Jeśli w projektach możliwe będzie trwałe składowanie, firmy będą mogły ubiegać się o prawo do zatłaczania wychwyconego CO2 w formie umowy sekwestracyjnej.[6]
W październiku 2022 r. rząd Alberty opublikował wyniki drugiego RFPP, ogłaszając, że do dalszej oceny wybrano 19 propozycji projektów:[7]
- Athabasca Banks Carbon Hub (Vault 44.01 Ltd i Moraine Initatives Ltd.) dla potencjalnego ośrodka zatrzymań na północ od Whitecourt
- Battle River Carbon Hub (Heartland Generation Ltd.) dla potencjalnego węzła izolacyjnego na wschód od Red Deer
- Bow River Hub (Inter Pipeline Ltd. i Entropy Inc.) dla potencjalnego węzła izolacyjnego na północ od Calgary
- Brazeau Carbon Sequestration Hub (Tidewater Midstream & Infrastructure Ltd.) dla potencjalnego węzła izolacyjnego na zachód od Edmonton
- Central Alberta Hub (Wolf Carbon Solutions Inc. i Whitecap Resources Inc.) jako potencjalne centrum przetrzymywania na wschód od Red Deer
- East Calgary Carbon Capture Center (Reconciliation Energy Transition Inc.) dla potencjalnego centrum sekwestracji dwutlenku węgla w południowej Albercie
- Grande Prairie Net Zero Gateway (NorthRiver Midstream Inc., Keyera Corp, Entropy Inc.) do potencjalnego węzła izolacyjnego na północ od Grande Prairie
- Projekt Greenview Region CCS (ARC Resources Ltd.) dotyczący potencjalnego węzła izolacyjnego na południowy wschód od Grande Prairie
- Projekt Maskwa (Kiwetinohk Energy Corp.) dla potencjalnego węzła izolacyjnego wokół Swan Hills
- North Drumheller Hub (Bison Low Carbon Ventures Inc.) dla potencjalnego centrum izolacyjnego North Drumheller
- Oil Sands-to-Net Zero Pathways Alliance dla potencjalnego węzła izolacyjnego na wschód od Edmonton
- Opal Carbon Hub (Kiwetinohk Energy Corp.) dla potencjalnego węzła izolacyjnego na północny zachód od Whitecourt
- Pincher Creek Carbon Sequestration Hub (West Lake Energy Corp.) dla potencjalnego centrum sekwestracji na południowy wschód od Pincher Creek
- Projekt Clear Horizon (City of Medicine Hat) dla potencjalnego centrum izolacji na północny zachód od Medicine Hat
- Ram River Carbon Capture (Tidewater Midstream & Infrastructure Ltd.) dla potencjalnego centrum sekwestracji West Red Deer
- Rocky Mountain Carbon Vault (Vault 44.01 Ltd.) dla potencjalnej osi izolacji na zachód od Edson
- Rolling Hills Carbon Sequestration Hub (AltaGas Ltd. i Whitecap Resources Inc.) dla potencjalnego węzła izolacyjnego na północny zachód od Calgary
- Grande Prairie CCS Hub (Enhance Energy Inc.) dla potencjalnego węzła izolacyjnego na północny wschód od Grande Prairie
- Tourmaline Clearwater CCUS (Tourmaline Oil Corporation) dla potencjalnego węzła izolacyjnego na południe od Edson
Spośród 25 propozycji projektów podlegających dalszej ocenie, siedem ma znaną zdolność produkcyjną i daty rozpoczęcia, z potencjałem zwiększenia wykorzystania i składowania dwutlenku węgla w Albercie do około 56 milionów ton CO2 rocznie do 2030 r. (22% emisji dwutlenku węgla w Albercie w 2020).[8] Pozostałe 18 ocenianych propozycji projektów zwiększy pojemność CCUS w Albercie, jeśli zostaną ukończone.
Idąc dalej, rząd Alberty zamierza kontynuować współpracę z zainteresowanymi stronami w zakresie sekwestracji dwutlenku węgla, w tym małych i odległych możliwości. Rząd Alberty nie potwierdził, czy przeprowadzi kolejne RFPP, ale zaznaczył, że przyszłe RFPP mogą zostać rozważone w późniejszym terminie.[9]
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”