Kijów, Ukraina
CNN
–
Ukraińskie władze zatrzymały statek w porcie, w którym oczekuje się wznowienia dostaw zboża przez Morze Czarne w tym tygodniu – potwierdzając, że statek należy do rosyjskiej firmy.
Statek jest masowcem Emmakris III i znajduje się obecnie w Porcie Czarnomorsk, jednym z trzech portów, w których ziarno jest ładowane na eksport pod Umowa podpisana przez Rosję i Ukrainę W Stambule 22 lipca.
CNN uzyskało 20 lipca orzeczenie sądu w Kijowie zezwalające władzom na przejęcie statku. Prokuratura Generalna Ukrainy zwróciła się do sądu o „powstrzymanie przedstawicieli zarejestrowanego właściciela, faktycznego właściciela, operatora, najemcy i wszelkich innych osób przed podjęciem działań w celu zbycia, użytkowania i zbycia określonej nieruchomości, w tym poprzez uniemożliwienie im wyjazdu port Czarnomorsk”.
Nie było od razu jasne, kiedy władze ukraińskie podjęły decyzję o przejęciu statków, ale źródła w branży żeglugowej poinformowały CNN, że stało się to w zeszłym tygodniu. Źródło żeglugi, które odmówiło wpisu do rejestru ze względu na delikatną kwestię, powiedział, że władze ukraińskie podjęły decyzję o przejęciu statku, ponieważ chciały przejąć wszelkie potencjalne rosyjskie aktywa.
„Statek jest aresztowany i nie może opuścić portu” – potwierdził w piątek CNN ukraiński urzędnik. Urzędnik nie został zidentyfikowany, ponieważ nie jest upoważniony do wypowiadania się publicznie. Drugie źródło zaznajomione z operacjami w Czarnomorsku potwierdziło, że statek został zajęty.
Źródło w branży żeglugowej powiedziało CNN, że Emakris III został załadowany około 60 000 ton zboża już zakupionego przez rząd egipski. Statek utknął w Czarnomorsku od początku rosyjskiej inwazji w lutym.
Przez kilka miesięcy po inwazji Ukraina uporczywie skarżyła się, że rosyjska agresja na Morzu Czarnym sparaliżowała żeglugę handlową, a ukraińscy urzędnicy odnosili się konkretnie do Emmakris III. „Rosja blokuje statek płynący do Egiptu załadowany ukraińską pszenicą kupioną przez Egipt” – poinformowała w kwietniu ambasada Ukrainy w Kairze na Facebooku.
Rosja powiedziała, że ukraińskie wydobycie wód przybrzeżnych było odpowiedzialne za zatrzymanie żeglugi.
Teraz Ukraińcy uniemożliwiają odpłynięcie statku. Prokuratura stwierdziła w sprawie sądowej w Kijowie, że chociaż Emmakris III jest rzekomo własnością firmy z Dubaju, jej „faktycznym właścicielem” jest rosyjska firma transportowa Leinter z siedzibą w Rostowie nad Donem.
CNN skontaktowało się z Linter i rosyjskim Ministerstwem Obrony. W momencie publikacji żaden z nich nie odpowiedział.
Linter figuruje również w morskich bazach danych jako właściciel Emmakris II, który rzekomo zajmuje się transportem skradzionego zboża z okupowanych części Ukrainy. Strona internetowa Linter zawiera zdjęcia Emmakris II na Morzu Czarnym.
Wielotygodniowe śledztwo CNN oparte na zdjęciach satelitarnych, zdjęciach i danych dotyczących transportu wykazało, że Emmakris II spędził kilka dni zacumowany przy porcie Sewastopol na Krymie, który Rosja anektowała pod koniec czerwca.
Kilkakrotnie odwiedził ją mniejszy statek, który przewoził zboże w porcie – i który, jak się wydaje, przewoził swój ładunek do Emmakris II.
Mniejszy statek, M Andreev, również zarejestrowany w Linter, został sfotografowany w Sewastopolu na kilka dni przed tym, jak poszedł na burtę Emmakris II, według źródła żeglugowego w Sewastopolu.
Źródło wypowiadało się pod warunkiem zachowania anonimowości ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa.
Źródła wysyłkowe poinformowały CNN, że często przeładowywano zboże na masowce, które od kilku miesięcy znajdowały się pod Sewastopolu.
Emmakris II wyruszył z kotwicowiska 6 lipca i został sfotografowany podczas przechodzenia przez Bosfor cztery dni później.
Usługa śledzenia statków MarineTraffic pokazuje, jak przepływa przez Morze Czerwone do Zatoki Omańskiej, a miejscem docelowym jest iracki port Umm Qasr. Ale jego nadajnik-odbiornik lub tracker został wyłączony 22 lipca.
CNN poprzednio relacjonowane Nielegalny transport ukraińskiego zboża z Chersonia i Mikołajowa Przez krymski port Sewastopol. Małe statki wypływały bezpośrednio z Sewastopola, próbując sprzedać zboże na rynku międzynarodowym.
W kilku przypadkach, jak donosi CNN, porty w Egipcie i Libanie odmówiły przyjęcia zboża po prośbach rządu ukraińskiego. Co najmniej dwie przesyłki trafiły do syryjskiego portu.
Rosyjskie władze na Krymie uznały ten handel, ale nalegały na legalny zakup zboża. W czerwcu szef administracji krymskiej Siergiej Aksionow powiedział, że „ziarno z wyzwolonych ziem trafia do Republiki Krymu, a następnie trafia na sprzedaż do Sewastopola”.
W ubiegłym miesiącu ukraińskie władze oszacowały, że Rosjanie nielegalnie wywieźli co najmniej pół miliona ton ukraińskiego zboża.