- Program ACA „Tworzenie spisu przestrzeni kosmicznej” po raz kolejny zapewnia bogaty wgląd w DE&I w australijskiej reklamie.
- Odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych/wykonawczych wzrasta z 46% w 2021 r. do 54% w 2023 r.
- 35% respondentów stwierdziło istotne pozytywne zmiany w DE&I w swoich firmach.
- Odsetek molestowania seksualnego spada ogólnie z 6% do 5%, a w przypadku kobiet z 8% do 6%.
- Prawdopodobieństwo opuszczenia branży z powodu wykluczenia i dyskryminacji spada nieznacznie z 20% do 19%, przy czym jest wyższe w przypadku grup niedostatecznie reprezentowanych i kobiet, które korzystały z urlopu rodzicielskiego w ciągu ostatnich pięciu lat.
- Wynik wskaźnika kompleksowości branży spadł do 56 z 62, co jest zgodne ze standardem krajowym i średnią światową.
Spis przeprowadzono w listopadzie 2023 r., dwa lata po pierwszym. Prawie 2500 osób wzięło udział w anonimowej ankiecie, w której do pomiaru wydajności wykorzystano Indeks Włączenia Kantar.
„W ciągu ostatnich dwóch lat zainwestowano znaczny wysiłek, czas i pieniądze w tworzenie włączających miejsc pracy i postępowych polityk” – powiedziała Hannah Sturrock, przewodnicząca ds. zaangażowania krajowego ACA.
„Świadomość nierówności i niedostatecznej reprezentacji znacznie wzrosła. Organizacja Create Space ma na celu zapewnienie nam zachowania czujności i dalszego rozwoju jako jednostki i całej branży” – powiedziała.
Spis pokazuje postęp na kilku frontach. Kobiety dominują obecnie na wszystkich pięciu poziomach spisu:
Dyrektorzy najwyższego szczebla/kierownicy wykonawczy, pracownicy wyższego szczebla, kadra kierownicza średniego szczebla, kadra kierownicza niższego szczebla oraz stażyści/dyrektorzy niższego szczebla – przy czym odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych i kierowniczych na stanowiskach wykonawczych wzrósł z 46% w 2021 r. do 54% w 2023 r.
35% respondentów twierdzi, że w ciągu ostatnich dwóch lat zaobserwowało znaczące zmiany, które pozytywnie wpłynęły na różnorodność i włączenie w ich firmach, a ogólna świadomość strategii i polityk DE&I firm wzrosła o 6 punktów procentowych, do 59%.
Zaobserwowano niewielką poprawę w zakresie dyskryminacji i molestowania seksualnego, przy czym dyskryminacja przypadkowa spadła o 4 punkty, a molestowanie seksualne spadło z 8% do 6% w przypadku kobiet w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Istnieją również dowody na bardziej otwartą kulturę, z 6-punktowym wzrostem liczby osób dzielących się z pracodawcami problemami związanymi ze zdrowiem psychicznym i fizycznym oraz 5-punktowym wzrostem liczby osób LGBTQ+, które są „bez pracy”. Rose Herceg, przewodnicząca WPP ANZ i przewodnicząca komisji D&I, stwierdziła, że pewne pozytywne zmiany w danych napawają optymizmem, co stanowi dowód na to, że organizacje podejmują działania.
„To są zwycięstwa” – stwierdziła. „Postęp to postęp, zwłaszcza w ramach długoterminowego programu mającego na celu stopniowe wprowadzanie zmian systemowych”.
„Jednak w całej branży istnieje rozbieżność w postrzeganiu firmy – ludzie częściej zgłaszają pozytywne zmiany na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla, w wieku powyżej 45 lat lub identyfikujący się jako heteroseksualni lub płci męskiej.
„Oznacza to, że grupy najbardziej dotknięte brakiem włączenia i reprezentacji nie odczuwają pozytywnych zmian w takim samym stopniu. Potrzebujemy działań, które przyniosą różnicę wszystkim ludziom na wszystkich poziomach” – stwierdziła.
Ogólny wynik wskaźnika włączenia do branży spadł z 62 do 56, co wynika z zmniejszonego poczucia przynależności i wzrostu negatywnych zachowań. Odzwierciedla to globalną tendencję polegającą na niższych wynikach wskaźnika włączenia, które odnotowano na ośmiu z dwunastu rynków w latach 2019–2022.
Wynik Create Space został obniżony z powodu postrzegania uprzedzeń dotyczących rekrutacji i rozwoju kariery, nieodpowiedniego wsparcia w rozwoju umiejętności oraz poczucia bycia niedocenianym w porównaniu ze współpracownikami.
Wynik kompleksowości odpowiada obecnie krajowemu benchmarkowi wynoszącemu 55, zmierzonemu przez Kantar w 2022 r. i tuż przed światowym benchmarkiem branży reklamy, marketingu, PR i badań rynkowych wynoszącym 54. Prawie 1 na 5 osób nadal twierdzi, że prawdopodobnie tak będzie. Opuszczają branżę ze względu na brak włączenia lub dyskryminację, podobnie jak w 2021 r. Liczba ta wzrasta do 23% kobiet, 27% członków społeczności LGBTQ+ i 28% kobiet, które w ciągu ostatnich pięciu lat skorzystały z urlopu rodzicielskiego, i 30% respondentów z Azji.
Dyrektor naczelny ACA Tony Hale powiedział, że chociaż wyniki australijskiej branży reklamowej są zgodne ze światowymi trendami w DE&I, spadek rankingów jest rozczarowujący.
„Przyszłość australijskiej reklamy zależy od tego, czy szerokie grono ludzi poczuje się uwzględnione i wysłuchane. Średnia nie jest wystarczająco dobra” – stwierdził.
„Jednak zielone pędy w danych wskazują, że nasza strategia jest słuszna i że liderzy branży w coraz większym stopniu dostrzegają znaczenie DE&I. Musimy teraz utrzymać obrany kurs. Wspaniale jest widzieć, że reprezentacja kobiet na stanowiskach kierowniczych stale rośnie, co również widać teraz wiedzą, że musimy zająć się rozwojem Uczciwej kariery i szkoleń, szczególnie w przypadku menedżerów personalnych, jako kluczowych czynników sprzyjających włączeniu społecznemu.
„Australijska branża reklamowa wykonała dobrą robotę, modernizując swoją politykę i podejście do DE&I, należy jednak kontynuować prace nad przełożeniem strategii i zamierzeń na działania i odpowiedzialność na wszystkich poziomach, nie tylko na szczeblu kadry kierowniczej wyższego szczebla, gdzie widać najwięcej zmian, – podsumowała Hanna.
„Sześć działań przewidzianych w planie działania „Utwórz przestrzeń kosmiczną” okazało się skutecznymi ramami. Wzywamy branżę do wykorzystania ich do refleksji i zresetowania, ponieważ w dalszym ciągu wspieramy poczucie przynależności w miejscu pracy” – powiedziała.
Druga fala badania Create Space opiera się na Spisie Powszechnym 2021, który stał się inspiracją dla szczegółowego raportu, planu działania i zestawu narzędzi pomagających firmom każdej wielkości w osiąganiu postępów w DE&I. Zasoby te oraz zaktualizowany raport są bezpłatnie dostępne dla całej branży na stronie internetowej Stwórz centrum kosmiczne.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”